GAMESCOM

Dit waren de vijf beste games op Gamescom

©Square Enix

Editie 2014 van Gamescom, de grootste publieke videogamebeurs ter wereld, bracht heel wat verrassingen met zich mee, en gaf een voorsmaakje van wat wellicht een creatieve Renaissance kan worden voor de game-industrie. Hier zijn vijf games die uit de band sprongen op de beursvloer.

1 / Life is Strange

©Square Enix

Dat magisch realisme, die focus op adventure- en exploratiegaming, die selecteerbare dialogen waarbij je je eigen emoties en temperament kunt injecteren in de game: dat hebben we inderdaad allemaal al gezien in 'Heavy Rain'. Maar weet je nog dat iedereen het jammer vond hoe die titel tot nu toe nog maar weinig geestelijke opvolgers kreeg (of het moet Telltales 'The Walking Dead' zijn)? Alleen daarom al is 'Life is Strange', een nieuwe game van het Franse Dontnod Entertainment en uitgegeven door het Japanse gamehuis Square Enix, eentje om naar uit te kijken. Je kunt, in de rol van het zeventienjarige schoolmeisje Max, de tijd terugspoelen, en daardoor dus ook de consequenties van je daden en uitspraken terugnemen. Maar door het verleden te veranderen, veroorzaak je ook - 'Butterfly Effect'-gewijs - nieuwe problemen.

2 / Wild

©Sony PlayStation

Michel Ancel, de man van 'Rayman' en 'Beyond Good & Evil', richtte naast zijn werk bij Ubisoft Montpellier een eigen indie-studio op, Wild Sheep Entertainment genaamd, waarmee hij voor Sony PlayStation een niet eens zo erg 'indie' uitziende game mag maken. Wat 'Wild' precies qua gameplay moet voorstellen weten we nog niet, maar Ancel maakte tijdens Sony's PlayStation-persconferentie wel duidelijk dat de game zich afspeelt in een wereld die 10.000 jaar in het verleden ligt, en waarin mens en dier nog bijzonder dicht bij elkaar stonden. Voeg daar, gezien de vele monolieten en reuzen die we in de trailer te zien kregen, ook maar snel goden aan toe. De trailer lijkt te suggereren dat jagen een belangrijk gameplay-element wordt, en Ancel zelf zei dat je evengoed als mens of als dier zult kunnen spelen. Fascinerende titel!

3 / Far Cry 4

©Ubisoft

De nieuwe natuurlijke omgeving - het Himalayagebergte - en de op actiefilms uit de jaren '80 gestoelde schietactie van 'Far Cry 4' fascineerden miljoenen spelers al tijdens de E3, en op Gamescom laat Ubisoft Montréal zien hoe de studio nog een ander onafscheidelijk element uit de afgelopen afleveringen parkeert in zijn nieuwe game: dat vlaagje waanzin, dat zeker in 'Far Cry 3' een belangrijke rol speelde. Tijdens een Gamescom-demo troonde het ontwikkelingsteam ons binnen in Shangri-La, het Tibetaanse hiernamaals waarin je in bepaalde levels van 'Far Cry 4' terechtkomt. Nu nog wat meer loslaten over die intrigerende slechterik, en we kunnen helemààl niet meer wachten tot de game op 21 november in de winkel komt.

4 / The Witcher 3

©CD Projekt

Wie tuk is op actie-rpg's en spelomgevingen die - volgens de conventionele regels althans - de grafische top zijn, moet bij 'The Witcher 3: The Wild Hunt' zijn, een derde aflevering in de befaamde reeks van het Poolse CD Projekt Red. De makers verzorgen voor deze op de PlayStation 4 en Xbox One verwachte titel een gamewereld die rijk is aan content, bloedmooie decors, muziek met koorgezangen, en een vechtsysteem met een onwaarschijnlijke dynamiek. Bij momenten lijkt 'The Witcher 3' misschien iets teveel elementen te hebben gepikt uit gewone actiegames à la 'Assassin's Creed': zie bijvoorbeeld de 'Witcher Sense', die wel èrg veel lijkt op de 'Eagle Vision' van de zonet genoemde reeks. Maar qua inborst blijft het een klassieke 'role playing game', met missies die je van een gesprek in een taveerne naar epische gevechten in het binnenland brengen, een hoofdpersonage dat zijn hardhandige aanpak met het zwaard complementeert met vijf toverspreuken, en keuzemomenten waarin geen enkele van de opties ideaal is.

5 / Cuphead

©Studio MDHR

Welk verschil een originele maar consistente grafische stijl kan maken voor een anders erg eenvoudige game, dat werd al bewezen door indie-pareltjes als 'Braid' en 'Limbo'. Uit datzelfde vaatje tapt de Amerikaanse indiestudio StudioMDHR met zijn 'Cuphead', een van de indie-games die onder het ID@Xbox-platform eerst op de Xbox One zal verschijnen: een ouderwetse, tweedimensionale 'run-and-gun'-shooter in de stijl van tekenfilmpjes uit de jaren '30. Zie bijvoorbeeld Popeye, Betty Boop of de allereerste Disney-animatiefilmpjes met Mickey Mouse (Steamboat Willie!). De gangmakers achter het spel, broers ared en Chad Moldenhauer, huurden zelfs een ouderwetse cinemapianist in voor een goeddeels geïmproviseerde soundtrack. Voor de rest haalt de game zijn 'retro'-cachet vooral uit zijn klassieke gameplay, die zo weggegrist lijkt bij 'Contra' en 'Mega Man': klassieke 2D-schietactie, compleet met aangepaste wapens, power-ups en bosses.