Soulwax-nostalgie: even terugblikken op 'As Heard on Radio Soulwax Pt. 2' uit 2003

Vrijdag komt hun nieuwe album uit, wij kijken in afwachting in de achteruitkijkspiegel

1 ©RV

Voor het eerst in 12 jaar brengt Soulwax nog eens een plaat uit: From DeeWee, opgenomen in hun Gentse Deewee-studio. En daarom blikt De Morgen een hele week lang terug op hun oudere werk. Zoals As Heard on Radio Soulwax Pt. 2: briljant knip-en-plakwerk uit 2003.

Stephen en David Dewaele schrijven een Belangrijk Hoofdstuk in de Belpop, wanneer ze rond de eeuwwisseling vervellen van Soulwax tot 2ManyDJ's. Hun mash-upplaat As Heard on Radio Soulwax Pt. 2 liet een revolutionaire wind waaien doorheen het nachtleven en de muziekwereld.

Share

Stephen en David verrassen zichzelf én de luisteraars met songs die op het eerste gehoor onverenigbaar lijken: mash-ups

Het succes van Much against Everyone’s Advice (1998) heeft één groot nadeel voor de Gentse broers Dewaele. De routine van het touren en het ellendige wachten werkt hen algauw danig op de heupen. De gepaste remedie vinden ze in het nachtleven. Na hun concerten werken ze voortaan ànderen doeltreffend op de heupen, door achter de draaitafel te kruipen. De nightshift die ze als The Flying Dewaele Brothers aannemen, legt de kiem voor 2ManyDJ’s. En tegelijk ook voor een van de belangrijkste en best verkochte Belgische platen ooit.

Maar ook Studio Brussel draagt bij aan dat succes. De zender vraagt de Dewaeles op een dag om mixes te maken voor het programma Hang the DJ. Stephen en David verrassen zichzelf én de luisteraars met songs die op het eerste gehoor onverenigbaar lijken: mash-ups. Een woord waar beide broers overigens van gruwen, maar goed.

Goudader

Share

De platenfirma heeft een half jaar nodig om 865 mails en 160 faxen uit te sturen en akkoorden te sluiten. Een nachtmerrie

Met dit hilarische, maar net zo goed briljante knip-en-plakwerk verleggen de rocksterren/dj’s grenzen. In hun collages wordt de stem van één song gestanst op de muzikale ruggengraat van een een totaal ander nummer. Zo gaan The Stooges in de clinch met Salt-N-Pepa, en legt Destiny's Child het plots aan met 10cc. "En wie kon vermoeden dat 'I'm Waiting for My Man' van The Velvet Underground slechts een tamboerijn van Sly & The Family Stone verwijderd was van een partyhymne?" vraagt het invloedrijke webzine Pitchfork zich af.

As Heard on Radio Soulwax Pt. 2 verschijnt in 2002 als eerste officiële mash-upplaat ooit. De langspeler zal een scharniermoment worden in de Belgische muziekgeschiedenis, maar ook wereldwijd worden grote ogen opgezet. Tot dat ogenblik durft geen enkel label het namelijk aan om bootlegs administratief wit te wassen. Terecht ook: het mixen en editen van de plaat kostte de broers nauwelijks een week. Maar de platenfirma heeft een half jaar(!) nodig om 865 mails en 160 faxen uit te sturen en akkoorden te sluiten. Een administratieve nachtmerrie. Maar platenfirma PIAS beseft dat het een goudader heeft aangeboord, en zet door. Ze krijgt gelijk.

Share

De plaat zal uiteindelijk bijna een miljoen keer over de toonbank gaan

As Heard on Radio Soulwax Pt.2 haalt in drie maanden tijd goud in België, en op een drafje beent de rest van de wereld bij. De plaat zal uiteindelijk bijna een miljoen keer over de toonbank gaan.

Voor bijna even briljant knip-en-plakwerk zorgt wijlen Mark Meulemans. Hij is de ontwerper van de hoes, en kiest voor een obscure foto van Elton John uit een schimmig fotoboek. Om geen last te krijgen over de rechten trekt Meulemans een bruine boodschappenzak over het hoofd van de Britse popster. Fotograaf Richard Young dreigt niettemin nog steeds met een schadevergoeding. De zaak wordt uiteindelijk in der minne geregeld, maar de hoes moet wel zo snel mogelijk worden veranderd. Meulemans belt dan maar naar PIAS en vraagt om alles in Tipp-Ex uit te vegen, op de bruine zak na.

Wat het buitenland vond:

“Deze dj-mixplaat gaat waar geen mixplaat ooit eerder is geweest.” (The New York Times)

“De droom van elke muziekfan: hiphop in garagepunk proppen klinkt als de discussie tussen jongetjes over wat zou gebeuren als Spider-Man en Superman één team zouden vormen.” (Nick Hornby in 31 Songs)

“Combinaties van dynamiet (...) Zij zijn de toekomst van de muziek.” (David Bowie)

“Een historische plaat.” (Zane Lowe)

“Deze mixplaat geeft zelfgenoegzame stadiontrance-DJ’s een schop onder de kont (...) DJ’s, luister en leer.” (Drowned in Sound)

"Steph en Dave passen mooi in de rij van Belgische trendsetters. Van new beat over electronic body music tot de sound van 2ManyDJ's: Belgische artiesten hebben vaak een pioniersrol op zich genomen." (James Murphy, LCD Soundsystem)

"Mensen stonden tot ver buiten aan te schuiven als hun naam op de affiche stond. Tijdens hun set doken fans in al hun euforie van de balkons." (David Guetta)

Komende vrijdag brengt De Morgen een exclusief interview met de broers Dewaele naar aanleiding van hun nieuwe plaat.

zine