Look hoes talking

Het verhaal achter de platenhoes van Chantal Acda: "Duidelijke en eerlijke communicatie"

LOOK HOES TALKING: Chantal Acda – ‘Bounce Back’

1 Chantal Acda, 'Bounce Back'. ©Glitterhouse/N.E.W.S. records

In de rubriek Look Hoes Talking gaan we op zoek naar het verhaal achter een Belgische platenhoes. Deze keer: Bounce Back, de derde soloplaat van Chantal Acda. Het artwork is van fotografe Libelia De Splenter. 

Chantal Acda houdt het graag simpel. Haar derde soloalbum, Bounce Back, grossiert in melancholische eenvoud. Maar ook het artwork van Libelia De Splenter heeft weinig om het lijf. Een foto. Niet meer, niet minder.

“Toen ik deze foto op Facebook zag, heb ik Libelia meteen gecontacteerd”, zegt de zangeres van Sleepingdog, True Bypass, en zo kunnen we nog even doorgaan. “Dit moést de platenhoes worden.”

Dat Chantal Acda een hart voor paarden heeft, is een publiek geheim. “Ik heb twee grote passies in het leven: muziek en paarden. In het gezelschap van paarden kom ik volledig tot mezelf. Wanneer ik op een podium sta, voel ik dezelfde rust.”

Ze gaat al met de dieren om sinds haar vierde, en gaat nog regelmatig naar de manège. “Het zijn wezens die mij doen reflecteren. Paarden zijn mijn spiegel”, legt de Nederbelgische uit. “Ze reageren heel direct op mijn stemkleur, op mijn lichaamstaal en op mijn energie. Ik voel mij zo comfortabel bij paarden omdat ze duidelijk en eerlijk communiceren.”

Desoriëntatie

Contact is het hoofdthema van Bounce Back. Chantal Acda was zoekende, in de eerste plaats naar zichzelf. “De wereld wordt stevig door elkaar geschud, en wij blijven schaamteloos met de vinger wijzen. Ik was lang gedesoriënteerd, ik wilde onderzoeken wie ik eigenlijk ben in deze veranderende wereld.”

“Wanneer ik optreed, in het bos wandel of mij laat omringen door paarden, ben ik verbonden met iets dat groter is dan wij. Ik wilde dat gevoel vatten en vertalen naar muziek”, gaat ze verder. En zo zag Bounce Back stilaan het licht.

Share

'Wanneer ik optreed, in het bos wandel of mij laat omringen door paarden, ben ik verbonden met iets dat groter is dan wij'

Chantal Acda

De negen kwetsbare maar dappere songs kregen uiteindelijk vorm op verschillende huiskamerconcerten. “Ik wilde niet enkel het contact met mezelf herstellen, maar ook in gesprek gaan met vrienden en onbekenden. Die huiskamerconcerten duurden soms vier uur, omdat er enorm veel verhalen werden uitgewisseld.”

Chantal Acda hield haar derde plaat bewust puur. “Ik vind dat we té vaak naar perfectie streven. Toegegeven, het was soms confronterend om een eerste take te gebruiken die verre van perfect klinkt, maar het gevoel dat zo’n opname oproept, voelt juist aan. De foto van de hoes heb ik ook bewust gelaten zoals ik hem heb gevonden. Waarom zou ik een extra filter willen gebruiken? Dit beeld vertelt het juiste verhaal.”

Bounce Back van Chantal Acda is uit bij Glitterhouse / N.E.W.S.

zine