Klarafestival

Deze vijf concerten mag u niet missen op het Klarafestival

Wat leeft en beeft buiten de muren van de concertzaal, trekt het Klarafestival naar binnen. Dit jaar luidt het thema 'Home Sweet Home'. Migratie, ballingschap en identiteit als focus. Het doet meteen denken aan het levensverhaal van heel wat componisten. De volgende vijf concerten kunt u niet laten liggen.

1. Titan

► 9 maart
► Paleis voor Schone kunsten

Patricia Kopatchinskaja. ©rv

De Griekse dirigent Teodor Currentzis mag je gerust de hipster van de klassieke muziek noemen. Zowel door zijn stijlvolle kledij als door zijn eigentijdse interpretaties. Hij is niet bang om in de muziek buiten de lijntjes te kleuren, laat staan om andere kleuren te gebruiken dan we gewoon zijn . Stravinsky, Rameau of Mozart, hij verplaatst zich moeiteloos in de gevoelswereld van elke componist en stemt daar de muziek haarfijn op af. Dat kan gewaagd zijn, maar het werkt.

Benieuwd wat hij doet met de partituur van de Boheem die zich nergens thuis voelde: Gustav Mahler. Met zijn ensemble Musica Aeterna brengt de dirigent Mahlers Eerste Symfonie. Een Mahler is op zich al overweldigend. Het is spannend afwachten wat Currentzis ermee zal doen.

Bij yin hoort yang: in dit geval violiste Patricia Kopatchinskaja. Hun boodschap? Klassieke muziek kun je ook zó uitvoeren, anders dan je verwacht. Kopatchinskaja brengt het vioolconcerto van Alban Berg, de Oostenrijker wiens muziek werd verboden in nazi-Duitsland. Samengevat: twee muzikanten die draaien op levenskracht. Dat is dubbel ja!

2. Má Vlast

► 15 maart
► Paleis voor Schone Kunsten

Het blijft avontuurlijk om te horen: de Praagse componist Antonin Dvorák verlaat in 1892 zijn vaderland om in New York directeur te worden van het Nationaal Conservatorium. Maar in Tsjechië ligt zijn hart, het bonkt in zijn werk. De Negende Symfonie is dan wel de bekendste (die staat gepland voor 19 maart met het Taiwan Philharmonic), de Zevende is andere koek. Tsjechische muziek die de wereld zal ontroeren, vond Dvorák. De symfonie klinkt als één brok oprechtheid waarin je de trots voor het grote hoort, het respect voor het kleine en de vreugde voor het ordinaire.

Mezzosopraan Magdalena Kozená. ©rv

Nog meer Tsjechische liefde die avond door Má Vlast ('Mijn Vaderland') van Bedrich Smetana. Een evergreen die door het grijsdraaien alleen maar beter wordt. Nog niet overtuigd? Mezzosopraan Magdalena Kozená toont met het Mahler Chamber Orchestra hoe schoonheid de landsgrenzen overstijgt. Een verzameling folksongs van Luciano Berio, een componist die u moet ontdekken!

En trouwens, doet het niet ontzettend veel deugd om jonge dirigenten voor een orkest te zien? Zesendertig, Venezolaan en zijn naam is Rafael Payare.

3. October

► 17 maart, deSingel
► 18 maart, Concertgebouw Brugge

Wat als je een film anders wilt vertellen door niet het script, maar de muziek te veranderen? De film October uit 1928 van Sergei Eisenstein biedt ons een (gekleurde) kijk op de Oktoberrevolutie van 1917. De Russische componist Dmitri Sjostakovitsj leverde toen de soundtrack. Maar is zijn muziek wel een goeie stem voor onderdrukking en het verzet tegen het establishment? 

October. ©rv

Op vraag van het Klarafestival en in het thema van ballingschap biedt professor Francis Maes een antwoord. Met een nieuwe soundtrack krijgen we een vervolgverhaal. Wat is er na de revolutie van 1917 gebeurd? Politiek én muzikaal? Verwacht fragmenten uit de twaalfde symfonie van Sjostakovitsj, het vioolconcerto van Mieczysław Weinberg (als jood de grote boeman in de Sovjet-Unie) en werken van de latere generatie.

Russische film, muziek en geschiedenis in één spetterend concert met het Brussels Philharmonic en dirigent Edwin Outwater. Had Eisenstein nog geleefd, hij zat in de zaal.

4. Salam Syria

► 21 maart
► Paleis voor Schone Kunsten

©rv

Een thema voor je festival vinden is één zaak. Het voelbaar en concreet maken is een andere. Daarom is dit een absolute must. Het Syrian Expat Philharmonic Orchestra. Een groep professionele Syrische muzikanten die door de burgeroorlog hun land moesten ontvluchten en in 2013 besloten om een eigen orkest op te richten.

Hun missie? De rijke Syrische muziekcultuur met zo veel mogelijk mensen kunnen delen, dus ook met het Nationaal Orkest van België.

Het concert zet in op vermenging en dialoog, want om te musiceren heb je geen taal nodig. Kinderkoor Shanti! Shanti! - 30 Brusselse kinderen, 21 nationaliteiten - helpt mee om verschillende culturen een stem te geven.

Giacomo Puccini of Pablo Cassals klinken die avond naast het werk van de vrouwelijke componiste Suad Bushnaq, Dia Succari en Kareem Roustom. Of de Syrische klarinettist Kinan Azmeh komt zijn muziek gewoon zelf spelen, net zoals Jehad Jazbeh op viool.

Zeggen die namen u bitter weinig? Wel, daarom moet u gaan.

5. Vanish Beach

► 22-23 maart
► BRONKS

Een Oostenrijker in een badpak op het strand van Los Angeles? Grappig en ernstig tegelijk, maar harde realiteit voor de componist Arnold Schönberg. Net zoals vele andere Europese intellectuelen (Thomas Mann en Theodor Adorno om er twee te noemen) maakt hij de reddende oversteek naar Amerika, op de vlucht voor het fascisme. De confrontatie tussen de eigen waardigheid en de Amerikaanse alles-kanmentaliteit zorgt voor een zoektocht naar identiteit.

Muziektheatercollectief Hof Van Eede voedde zich met dagboeken, briefwisselingen, romans en poëzie van Europese emigranten en toont de pijn van heimwee in Vanish Beach. Zware kost, zegt u? Hof Van Eede combineert altijd met humor en absurditeit. De diepzinnige uiteenzetting met de koffievlek op het hemd, dat is hun motto.

©rv

Het Klarafestival 'Home Sweet Home' loopt van donderdag 2 maart tot vrijdag 24 maart. Het volledige programma vindt u op www.klarafestival.be.