cd van de week

'You Want It Darker' van Leonard Cohen: door merg en één been in het graf

2 Leonard Cohen. ©Sharon Robinson

Deze recensie verscheen vorige maand. Naar aanleiding van Leonard Cohens dood diepen we ze nog eens op: Als You Want It Darker écht het laatste wapenfeit zou zijn in de Tower of Song, eindigt Cohen dan toch tenminste op eenzame hoogte.

Het is al redelijk verbazingwekkend dat Leonard Cohen op zijn 82ste nog altijd muziek uitbrengt. Nog groter is de verrassing dat zijn platen rijker dan ooit klinken en nog steeds even diep graven. You Want It Darker is zijn veertiende studioplaat, waarop de Master of Gloom zich opmaakt voor de laatste fase in zijn leven, lijkt te berusten in dat lot, en een levenslang gewetensonderzoek stilaan afrondt.

Je bent geneigd om deze plaat te beschouwen als zijn testament. Niet het minst omdat Cohen meermaals aangeeft dat hij met één been in het graf staat. Deze zomer schreef hij zijn oude geliefde Marianne, toen hij hoorde dat ze op haar sterfbed lag: "Ik denk dat ik je heel spoedig zal volgen. Weet dat ik zo dicht achter je aan kom dat als je je hand uitstrekt, ik denk dat je de mijne kunt aanraken."

Wonderwel warmer

Share

De Cohens lieten voor deze plaat een koor uit een synagoge aanrukken

Die gedachte schemert ook door in de vooruitgestuurde single en titelsong van de plaat: "I'm ready, my lord", bromt hij. Elders op de plaat klinkt het ook: "I'm travelling light / it's au revoir" en "I'm leaving the table / I'm out of the game." Voor Cohen lijkt het laatste uur al geslagen te hebben. Maar laten we wel wezen: ook in zijn jonge leven stond Cohen voortdurend stil bij zijn eigen sterfelijkheid. Op You Want It Darker houdt hij ook vast aan andere bekende wapens: zwarte humor, een sombere wereldvisie en een liefde voor joods-christelijke beelden.

Verder wijkt Cohen evenwel af van al te vertrouwde paden. Wat meteen opvalt, is dat zijn bariton zich vandaag ergens ophoudt tussen grommend parlando en samenzweerderig gefluister. Op die manier klinken zijn neerslachtige bespiegelingen nog nét iets donkerder. Soms gaan zijn woorden zelfs effenaf door merg en been. Maar een andere keer klinkt de Canadese bard wonderwel ook warmer.

Hele leven voorbereid

©AP

Het muzikale decor waar Cohen zich vandaag in ophoudt, oogt dan ook eleganter dan ooit. Vroeger durfden zijn prachtsongs al eens lelijk omgewoeld te worden door kitscherige synths of een duffe drumcomputer. Deze keer stond zijn zoon Adam aan de knoppen in de studio. Zonder overdrijven: het lijkt alsof die laatste zich een heel leven heeft voorbereid op dit hoogstandje met zijn ouweheer. De productie klinkt zowel gracieus als sober. Geen sinecure als je bedenkt dat de Cohens een koor uit een synagoge lieten aanrukken, en daarnaast ook vrouwenstemmen, strijkers, lapsteel, vleugelpiano en mandoline opvoeren.

Zal deze plaat de zwanenzang van Leonard Cohen blijken? Hopelijk niet. Veel darker moet het nu ook weer niet worden.

Share

Zal deze plaat de zwanenzang van Leonard Cohen blijken? Hopelijk niet. Veel darker moet het nu ook weer niet worden