Personal shopservice

Nooit meer zelf shoppen?

Getest: drie online personal shopservices voor mannen

7 Onze Man Sebastiaan 'Bas' Bedaux. ©Alexander Popelier

Waarom als man de hel van de Meir of Nieuwstraat opzoeken als je online een personal shopper kunt aanspreken die je voorziet van de nieuwste trends? Onze Man testte drie shopservices uit en heeft er een probleem bij.

Hallo, ik ben Bas, 33 jaar en ik ben een cliché. Dit wordt helaas de conclusie van mijn online zoektocht naar stijl. Het is even slikken, want ik had vooraf niet gedacht dat ik onder de indruk zou zijn van een van de vele online personal shopservices die de Belgische modemarkt momenteel overspoelen. Ik ben namelijk - en in tegenstelling tot het doelpubliek van zulke services - helemaal niet vies van een uurtje shoppen (liefst niet langer), kan gefrustreerd raken als het perfecte paar schoenen niet meer in mijn maat verkrijgbaar is en werd zelfs al eens op de eerste zaterdag van de solden gespot in een grote winkelstraat, weliswaar met een blik van pure irritatie en onweerstaanbare drang naar zelfkastijding.

Overdrijven hoeft natuurlijk ook niet: ik ben geen fashionisto die weet welke trendkleur in spring-summer 2015 een must is of die mee zal gaan in de 'zichtbare-piemel-trend' van ontwerper Rick Owens. Als ik voorbij wandel, wordt er niet stiekem gewezen en gefluisterd: "Ach wat sneu, weer een slachtoffer van de mode-industrie."

Maar toch... In mijn kleerkast hangen bijvoorbeeld wel chino's in kleuren als roestbruin en dennenboomgroen, slim-fithemden met een post-ironisch printje, jeansbroeken van het draagtype 'skinny' en een overpriced doch fashionable regenjas van het Zweedse Stutterheim (of is dat intussen zóóó 2014?).

Share

Waarom zou je nog zelf winkelstraten trotseren als je iemand met een beter gevoel voor stijl op pad kunt sturen, zonder hiervoor een meerprijs te moeten ophoesten?

Om maar te zeggen: ik heb geen hekel aan winkelen en mijn agenda staat nooit zo vol dat ik in drie maanden geen gaatje vind om even langs mijn favoriete kledingzaken te lopen.

Maar die uitstapjes behoren vanaf nu misschien wel tot het verleden. De personal shoppers hebben namelijk gelijk: waarom zou je nog zelf winkelstraten trotseren als je iemand met een beter gevoel voor stijl op pad kunt sturen, zonder hiervoor een meerprijs te moeten ophoesten? Ze hebben me eindelijk doen inzien dat ik wél die luie man in zijn luie zetel ben die liever virtueel winkelt dan zich naar de Meir en consoorten te slepen.

Het concept - en dit is voor de drie uitgeteste services ongeveer hetzelfde - is gewoonweg te makkelijk om er niet meteen je creditcard aan te doneren: vul online in wie je bent, wat je stijl is en wat je zoekt, beantwoord een telefoontje van je personal shopper en krijg daags nadien een koffer vol merkkledij - twee of drie volledige outfits zelfs - thuis opgestuurd. De stukken die je niet wilt houden, stuur je in dezelfde doos en binnen de zeven tot tien dagen gratis terug. Luier dan dit wordt winkelen niet.

Maar wat is nu het resultaat van deze test? Vooraf had ik één mooi kledingstuk per koffer al een klein succes durven noemen, maar over de drie services heen scoorde ik de perfecte jas, drie mooie hemden, een hippe blazer, sokken en boxershorts, een riem, een T-shirtje, twee coole truien en een jeans. Een onverwachte meevaller, hoewel niet elke personal shopper aan de (lage) verwachtingen voldeed.

1. The Cloakroom

Concept: Nederlands
Personal shopper: Carmen
Gevraagde stijl: fashionable
Aanbod merken: 50
In de doos: vijftien kledingstukken (drie outfits) t.w.v. € 1.328,55
Aantal gehouden kledingstukken: vier (€ 320,86)
Favoriete item: de navy sweater van GoodPeople (€ 111.96)
De selectie van The Cloakroom. ©Alexander Popelier

Of ik dikke bovenbenen of kuiten heb? Na een telefoontje van personal shopper Carmen - een 27-jarige Antwerpse in dienst van het Nederlandse bedrijf The Cloakroom - weet ik het zeker: deze vrouw gaat doortastend te werk.

Maar ik maak het haar gemakkelijk. Ik ben bochelvrij, heb doorsnee maten (1,87meter lang, 82kilogram zwaar, maat 32 in broeken, medium-maat in hemden, schoenmaat 44) en geen abnormaal dikke bovenbenen of kuiten. Het enige dat ik niet wil ontvangen, is een kledingstuk in de kleur rood. Voor de rest laat ik het aan haar over.

Ondertussen had ik ook de vragenlijst op internet al afgewerkt. Wat draag je naar je werk en in je vrije tijd, welke merken vind je leuk... Met deze summiere informatie moet Carmen aan de slag. En dat doet ze razendsnel, want nog geen twee dagen later staat de koerier al aan de deur met een flinke kartonnen koffer.

Mijn personal shopper heeft me vijftien kledingstukken opgestuurd, vergezeld van een briefje dat haar keuzes moet rechtvaardigen (en die aangeeft dat haar lievelingsmerk momenteel Samsøe & Samsøe is). Op het eerste gezicht kunnen enkel de trui en het korte jeansjasje van Gsus op wenkbrauwgefrons rekenen. De rest ziet er veelbelovend uit.

Maar er moet natuurlijk nog gepast worden en dat valt een beetje tegen. De twee jeansbroeken zijn te groot - volgens mij had ik ook skinny gevraagd - en ook de chino (van haar favoriete merk) kan de hoge verwachtingen niet inlossen. Wel in de smaak vallen de hemden van Ben Sherman en Minimum, die tot mijn verbazing in de perfecte maat zijn gekomen. Ook het T-shirtje met de groene strepen bevalt me uitstekend. Wat de kleuren betreft, heeft Carmen hoofdzakelijk gekozen voor blauw-, grijs- en groentinten en daar kan ik me prima in vinden.

Uiteindelijk hou ik vier van de vijftien kleding - twee hemden, een T-shirt en een trui - goed voor een totaal van zo'n 320 euro. De rest mag terug naar Amsterdam.

Meer info op thecloakroom.be.

Bas in de selectie van The Cloakroom. ©Alexander Popelier

2. Suitcase

Concept: Belgisch
Personal shopper: Joop
Gevraagde stijl: smart casual - guru
Aanbod merken: 20
In de doos: veertien kledingstukken (twee outfits) t.w.v. € 1.716,80
Aantal gehouden kledingstukken: zes (€ 1008,95)
Favoriete item: de Leonard Jacket van Tiger of Sweden (€ 399)
De selectie van Suitcase. ©Alexander Popelier

In tegenstelling tot Outfittery en The Cloakroom is Suitcase van 100 procent Belgische, meer bepaald Antwerpse, makelij. Bezielers zijn de jonge entrepreneurs Anthony De Wit en Jonathan Wanten. Die laatste, die zich Joop laat noemen, neemt ook zelf de rol van stijladviseur op en doet dat met verve.

Na het invullen van een online vragenlijst (welke stijl zoek je, welke merken wil je) en een vriendelijk telefoontje dat een tiental minuten duurt en au fond maar weinig verschilt van de gesprekken met de andere twee personal shoppers, wacht ik rustig op mijn koffer. Die wordt een paar dagen later afgeleverd door Joop zelf, die duidelijk belang hecht aan persoonlijk contact.

De doos zelf is visueel aantrekkelijker dan de andere twee, maar het gaat natuurlijk om de inhoud. En ook die stelt niet teleur. Integendeel, bij het eerste item dat ik uit de doos neem - de lange jas van het hippe merk Tiger of Sweden - besef ik al dat dit koffertje me geld gaat kosten. Op het handgeschreven briefje dat ik in de doos vind, staat bovendien dat die jas een van Joops favorieten is. De man heeft duidelijk smaak.

De waarde van deze Suitcase met veertien items ligt rond de 1.700 euro. Duurder dus dan de twee concurrenten, maar ook een tikkeltje interessanter, naar mijn bescheiden mening. Van de veertien items besluit ik er zes voor mezelf te houden, goed voor een prijskaartje van net geen 1.000 euro! De twee duurste items - de jas en de blazer - zijn absolute must buys, maar ook de zwarte skinny jeans van merk Neuw, de blauwe trui van Gant, het witte hemd van Tiger of Sweden en het wijnrode paar sokken van HOS - 'Vette kousen', zo staat er op het briefje van Joop - weiger ik terug te sturen. De rest wordt een dag later naar Bpost verwezen.

Het enige item in deze doos dat me echt tegenvalt, is de slim jeans van Lee, die echt niet slim genoeg voor me is.

Meer info op suitcase.be.

Bas in de selectie van Suitcase. ©Alexander Popelier

3. Outfittery

Concept: Duits
Personal shopper: Ramon
Gevraagde stijl: casual
Aanbod merken: 100+
In de doos: negen kledingstukken (twee outfits) t.w.v. € 861,55
Aantal gehouden kledingstukken: één (€ 17,95)
Favoriete item: bordeaux T-shirt van Selected Homme (€ 17,95)
De selectie van Outfittery. ©Alexander Popelier

Met meer dan honderd merken in het aanbod en veruit de meeste klanten van alle geteste online personal shopservices, kijk ik reikhalzend naar het koffertje dat de vriendelijke Nederlandse stylist Ramon voor me in petto heeft. De andere twee services hebben de lat behoorlijk hoog gelegd en ik weet al zodra ik de doos open dat Outfittery zich niet zal mengen in de titelstrijd.

Zoals besproken met mijn personal shopper hebben de twee outfits een 'casual karakter met een modieuze ondertoon'. Was ik misschien vergeten te melden dat het allemaal hip ende cool mocht? Duidelijk wel. In mijn kartonnen doos vind ik twee paar schoenen, twee hemden, twee broeken, een T-shirtje, een stuk knitwear en een dun jasje terug in zeer basic kleuren als beige, olijfgroen, nog meer beige, donkerblauw, nog wat beige en bordeauxrood. Op zich niks mis mee natuurlijk, maar met een ietwat saaier kleurenpalet moeten de kledingstukken wel perfect zitten om alsnog indruk te maken.

En daar wringt het beige schoentje. Het model van broeken en hemden schreeuwt 'middelbare leeftijd', terwijl de gebreide vest weinig meer emotie dan slaperigheid opwekt. Nochtans had het olijfgroene Ben Sherman-hemd wel potentieel, maar enkel als het een slimfit was geweest. Ook de schoenen zijn aardig, maar toch net niet interessant genoeg.

Het enige item dat net weet te overtuigen, is het bordeauxrode T-shirt van 17,95 euro, het goedkoopste item uit de doos. In vergelijking met The Cloakroom en Suitcase levert Outfittery trouwens duidelijk de minst dure doos. Met een totaalprijs van 861,55 euro blijft de van oorsprong Duitse dienst ver onder de prijsklasse van de andere twee, maar als je het per item bekijkt, komt The Cloakroom nog net iets goedkoper uit.

Alleszins heeft Outfittery aan mij geen vette kluif. Ik geloof niet dat ik met mijn smaak en stijl de perfecte klant voor hen ben of zij de perfecte personal shopservice voor mij.

Meer info op outfittery.be.

Bas in de selectie van Outfittery. ©Alexander Popelier

nieuws

zine