Filmrecensie

Wanneer ‘Blind getrouwd’ bittere ernst wordt

‘Noces’ toont de tragische gevolgen van een gearrangeerd huwelijk

3 Lina El Arabi in 'Noces' ©Noces

Een Belgisch-Pakistaans meisje weigert te trouwen met een man die ze nog nooit ontmoet heeft en zet daarmee haar toekomst op het spel. Een genuanceerde, strak vertelde thriller over de gewelddadige botsing tussen traditie en moderniteit.

Wat als ‘Blind getrouwd’ bittere ernst was? Gearrangeerde huwelijken mogen ons tegenwoordig dan van luchtig maandagavond-entertainment voorzien, voor heel wat jonge moslimvrouwen is het de harde realiteit. Ook in ons land, zo toont Noces, dat losjes gebaseerd is op een tragedie die zich in 2007 in Charleroi afspeelde.

Middeleeuwen 2.0

Door een ongewenste zwangerschap is de 18-jarige Zahira (Lina El Arabi) plots het zorgenkindje van de familie geworden. Vader en moeder vrezen voor haar toekomst en zien maar één oplossing: trouwen met een Pakistaan, liefst zo snel mogelijk. De kennismaking verloopt via Skype: de middeleeuwen, versie 2.0. Maar Zahira staat met beide benen in de 21e eeuw, en ze besluit zich te verzetten.

Geen franjes

Regisseur Stephan Streker maakte vier jaar geleden nog indruk met de dromerige misdaadfilm Le monde nous appartient, maar gooit het nu over een andere boeg: geen surrealistische franjes of trucjes meer, nergens neushoorns die middenin de nacht op straat verschijnen. Noces blinkt uit in spaarzaamheid, de film bevat geen scène te veel (of te weinig). Alles wat niet strikt noodzakelijk is, zwiert Streker overboord. Zo merk je pas na afloop dat de film geen muziek bevat. Knap.

Stephan Streker en Lina El Arabi ©Noces

Hier en daar mocht Streker zelfs wat minder beknopt zijn: Zahira’s vlam Pierre (Zacharie Chasseriaud), die toch een belangrijke pion is in het verhaal, had bijvoorbeeld wat meer invulling kunnen gebruiken.

Maar voor de rest steekt de Franstalige Belg verrassend veel nuance in zijn compacte vertelling. Zelfs Zahira’s conservatieve, maar liefhebbende familie kan op een zeker begrip rekenen. 

De warme, zachte kleuren die Streker op het doek schildert, illustreren de geborgenheid die Zahira bij haar ouders vindt. Zo voel je ook als kijker dat rebelleren haar zwaar valt, want niet trouwen betekent afscheid nemen van vader, moeder, broers en zussen. Debutante Lina El Arabi speelt de verscheurdheid zonder een spatje pathos. Een natuurtalent.

Recht in de pin

Noces is tegelijk een feministisch statement én een diepmenselijk familiedrama, met begrip voor alle partijen. In de sterkste scènes doet de film zelfs denken aan het werk van Oscarwinnaar Asghar Farhadi – al heeft dat er vast ook mee te maken dat acteur Babak Karimi, die Zahira’s vader speelt, te zien was in Farhadi’s A Separation.

Lina El Arabi met tegenspeler Sébastien Houbani ©Noces

Stephan Streker is naast cineast ook voetbalanalist: met zijn derde film schiet hij recht in de pin.

Genre: Drama

Van: Stephan Streker

Met: Lina El Arabi, Olivier Gourmet, Sébastien Houbani

Duur: 98 min.

nieuws

zine