Verrassing! De nieuwe M. Night Shyamalan is goed

‘Split’ is een lollige psychothriller met een scherp kantje

3 ©Zero Media

Gevallen wonderboy M. Night Shyamalan is terug met de kidnappingsthriller Split. James McAvoy speelt een gek met 23 verschillende persoonlijkheden. De twist? Shyamalan maakt eindelijk weer goeie films!

Rond de eeuwwisseling veroverde M. Night Shyamalan de wereld met paranormale spektakelthrillers als The Sixth Sense en Unbreakable. Maar de volledige creatieve vrijheid en enorme budgetten die hij nadien in de schoot geworpen kreeg, deden hem geen deugd. Na The Village ging het van kwaad naar erger – met het kleurloze After Earth in 2013 als absolute dieptepunt. De film gaf (gelukkig) de doodsteek aan de acteercarrière van Jaden Smith, en ook Shyamalan zelf leek nog weinig toekomst te hebben als regisseur.

En toen stond hij er plots terug. Shyamalans vorige film The Visit was een goedkoop gemaakte, compacte horrorfilm met Hitchockiaanse toetsen en vooral een stevige snuif humor. Dat recept stelt de regisseur verder op punt in Split. De dagen van Serieuze Shyamalan lijken geteld, en maar goed ook.

James McAvoy in 'Split'. ©Zero Media

Maf verhaal

Split is een maf verhaal over de al even waanzinnige Kevin (James McAvoy), een jongeman met meer persoonlijkheden dan de gemiddelde Gentse politicus mandaten heeft. Drieëntwintig om precies te zijn – of zijn het er nóg meer? De ene minuut is hij een slissende jongen van negen, dan verandert hij in een keurige Britse lady, een hippe modeontwerper of een pervert met smetvrees. In die laatste gedaante vat hij het plan op om drie schoolmeisjes te kidnappen en te offeren aan een mysterieus wezen.

Dat slaat natuurlijk nergens op, maar James McAvoy amuseert zich wel zichtbaar te pletter met wat een van de meest gevarieerde rollen uit de filmgeschiedenis moet zijn, en wij grinniken vrolijk mee. Alleen jammer dat Anya Taylor-Joy, die één van de gekidnapte meisjes speelt, weinig meer te doen krijgt dan bang voor zich uit staren. Sinds haar vertolking in The Witch weten we dat ze tot meer in staat is.

B-film op glad ijs

Ook al is Split in de eerste plaats een lollig staaltje exploitatiecinema – de schoolmeisjes gaan steeds schaarser gekleed – Shyamalan zoekt tegelijk aansluiting bij een van zijn favoriete thema’s: onverwerkte trauma’s en kwetsuren uit het verleden. Tussen de suspenserijke scènes door verkent Split de diepe kloof tussen mensen die zorgeloos door het leven fladderen en zij die een zware rugzak vol pijn met zich meedragen. De film plaatst ook vraagtekens bij de begeleiding van mensen met psychologische problemen.

Split ©Zero Media

Shyamalan begeeft zich daarmee op glad ijs. Is een B-film echt de juiste plek voor dit soort delicate thema’s? Maar het geeft zijn verhaal wel een stevig emotioneel fundament, zodat je meer om de personages geeft dan je van dit soort film zou mogen verwachten.

Bekijk Split in onze filmzalen vanaf 22/02.