Biënnale van Venetië

Dirk Braeckman: “Ik heb er altijd al van gedroomd hier mijn werk te tonen”

Dirk Braeckman maakt het Belgisch paviljoen klaar voor Biënnale van Venetië

1 Dirk Braeckman. ©jonas Lampens

Volgende week begint Dirk Braeckman samen met curator Eva Wittocx aan de opbouw van zijn tentoonstelling in het Belgische Paviljoen op de Biënnale van Venetië. “Maar we gaan natuurlijk nog niet alles prijsgeven”, aldus de kunstenaar.

In een leeg Museum M in Leuven – het museum wordt momenteel volledig gerestaureerd en klaargestoomd voor een nieuwe opstelling van de vaste collectie – presenteert het team van Dirk Braeckman het plan voor zijn tentoonstelling in Venetië.

Braeckman is bekend om zijn verstilde analoge zwart-witfotografie van onbestemde, verlaten ruimtes, ramen met gordijnen en al dan niet naakte vrouwen. Het zijn beelden die niet meteen alles prijsgeven, maar heelder verhalen suggereren, een hele wereld oproepen. En vaak lijken de beelden op crime scenes, of is er iets spannend aan de hand. Kunstwerken als tikkende tijdbommen.

Share

'Ik denk dat het Belgisch paviljoen een rustpunt zal worden in de Giardini'

Sven Gatz, Vlaams minister van Cultuur

Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz is alvast opgetogen dat Braeckman België zal vertegenwoordigen. “Ik denk dat het Belgisch paviljoen een rustpunt zal worden in de Giardini”, aldus Gatz. “De Biënnale van Venetië is een beetje de Olympische spelen van de kunst, het is er enorm druk. Maar het publiek zal kunnen ontdekken dat de waarde van kunst niet altijd in spektakel ligt, maar ook in subtiliteit.”

Circus

“De eerste vraag was hoe ik me zou positioneren in dat circus”, zegt Dirk Braeckman. “De eerste reflex is om iets spectaculair te maken, maar we hebben uiteindelijk gekozen voor een vrij klassieke opstelling met respect voor de architectuur. Weet je, als ik uit de hele Giardini één paviljoen zou mogen uitkiezen, zou dat het Belgische zijn. Het is altijd een stille droom geweest om daar ooit mijn werk te tonen. Ik durfde het nooit eerder luidop verkondigen, maar ik heb het gevoel dat het gebouwd is voor mijn werk. Zo'n mooi gebouw, die symmetrie, en vooral het licht. Het paviljoen is eigenlijk een mini-museum met een mooie indeling. Ik zie het zo voor mij, al lang. Nu mag ik dat eindelijk zeggen." (lacht)

De afgelopen maanden maakte Braeckman een hoop nieuwe werken in zijn donkere kamer. Braeckman: “Ik ga nooit op jacht naar dé ultieme foto. Ik fotografeer gewoon in mijn onmiddellijke omgeving, waardoor het werk onbedoeld een autobiografische ondertoon krijgt. Maar het echte werk ontstaat pas in de donkere kamer, waar ik de beelden sterk bewerk. Van een slecht negatief kan ik in de doka een goed werk maken. In letterlijke zin ben ik wel een fotograaf, maar ik ben toch vooral een beeldenmaker, geen verhalenverteller. Het wie, wat, waar, wanneer, dat speelt eigenlijk geen rol. Ik wil er niet te veel over kwijt, de suggestie is veel sterker.”

Context

In Venetië zal Braeckman voornamelijk nieuw werk tonen. “Daarin komen de drie belangrijkste thema's uit zijn ouder werk terug”, zegt Wittocx. “Het fotograferen van beelden die al bestaan, menselijke figuren en de meer architecturale werken. Maar omdat het publiek in Venetië niet bekend is met zijn werk, tonen we ook een aantal oudere werken. Om wat context te geven.”

Share

De magie en de chemie tussen de werken is heel belangrijk en die valt niet te voorspellen

Eva Wittockx

Welke beelden er precies te zien zullen zijn, wil of kan het duo nog niet prijsgeven. “We gaan met een hoop werken naar Venetië, meer dan we uiteindelijk kunnen tonen”, aldus Wittocx. “Het transport is vandaag vertrokken. We hebben onszelf dus veel tijd gegeven voor de opstelling, want we moeten het echt ter plekke uitproberen. De magie en de chemie tussen de werken is heel belangrijk en die valt niet te voorspellen. Een groot deel van het werk moet nu dus nog gebeuren.”

Na de Biënnale zullen BOZAR en Museum M in 2018 gelijktijdig nieuw werk van Dirk Braeckman tonen.

Biënnale van Venetië, van 13/5 tot 26/11, labiennale.org

zine