Expo

Albert Pepermans in Artelli Gallery: een jamsessie met kleur

1 Albert Pepermans, Een aquarel voor mijn lief. ©© ALBERT PEPERMANS

In de Antwerpse Artelli Gallery is een greep uit het oeuvre van Albert Pepermans te zien. Het getoonde werk is uitbundig en bruut, maar ook delicaat en ingetogen.

Share

De titel van de expo benadrukt het speelse, meanderende aspect van zijn oeuvre

De in Kortenberg geboren Albert Pepermans (°1947) is vooral een telg van de popart en de happeningkunst. Hij studeerde grafische kunsten aan Sint-Lukas in Brussel en ging aan de slag in de reclamesector. Vanaf de jaren zeventig gooide hij zich op zijn eigen oeuvre. Primaire kleuren en uitvergrote personages werden zijn handelsmerk, met invloeden van de Cobra-beweging. Ook de input vanuit de mediawereld, de strip, de reclame en de fotografie is onmiskenbaar.

Pepermans ging er altijd prat op verschillende technieken te gebruiken. Hij is in de weer met zowel inkt, verf, papier als hout, en sinds kort ook met foto's. En hij blijft de man van felle contrasten. Concreet en abstract wedijveren om de aandacht, en Pepermans serveert zowel heel grote werken als kleinere series. "Zijn beelden zijn afwisselend wild en verstild, bruut en teder, raadselachtig en nochtans eenvoudig, ruw en gesofisticeerd, iconen van onze onvatbare tijd", schrijft de website Geloofd zij de Kunst.

Dit weekend opende in de nieuwe Antwerpse Artelli Gallery, een voormalig bankgebouw, een expo met schilderijen en grafisch werk van Pepermans. Artelli Gallery omarmt diverse kunstgenres en wil mee aan de kar trekken van de door leegstand geplaagde Mechelsesteenweg, waar sommigen nu dromen van een kunstboulevard. Eerder was er bijvoorbeeld fotografisch werk te bekijken van De Morgen Magazine-fotografe Klaartje Lambrechts.

Van Bowie tot Warhol

De titel van de tentoonstelling, ET ALORS..., benadrukt het speelse, meanderende aspect van zijn oeuvre. "Wars van regels speelt hij zoals in een jamsessie met kleur, vorm en materiaal", luidt de baseline. Je wordt in eerste instantie overdonderd door de grote portretten met expressieve koppen - van David Bowie tot Andy Warhol. Vooral 'the silver prince of the pop' is een motief waar Pepermans voortdurend mee jongleert - al herken je er ook een zelfportret van de schilder in.

Pepermans gebruikt papier dat hij beschildert en op doek kleeft, waardoor de karaktertrekken zich in de plooien van het papier weerspiegelen. Van het Warhol-portret - themabeeld van de expo - maakte hij ook een beperkte reeks volgens zijn eigen mixed-mediatechnieken. Delicaat en warm zijn de kleine werkjes waarin Pepermans wellicht zijn atelier verbeeldt. En let ook even op Home, waar Pepermans een uitgesproken hommage aan het Yves Kleinblauw brengt.

Zijn voorliefde voor grootsteden leidde verder tot een aantal stadsgezichten uit het toenmalige Oost-Berlijn. De rigide architectuur van de woonkazernes omcirkelt hij met zijn eigen intuïtieve schilderstijl. Die alludeert al op misschien wel de grootste verrassing van deze expo. Fotografie en schilderkunst treffen elkaar in het verborgene van de voormalige kluis van het bankgebouw. Albert Pepermans gebruikt er het fototoestel als penseel.

"Ik ben geïntrigeerd door de accenten die de fotografie in de schilderkunst kan leggen en verleggen", benadrukt Pepermans. Gerhard Richter is in elk geval niet veraf in het frivole en diffuse vrouwenportret Journal Brut.

ALBERT PEPERMANS, ET ALORS..., Artelli Gallery, tot 5 maart 2016.

nieuws

zine