Economie

Philippe Touwaide: adviseur én belanghebbende van plan-Wathelet

1 Philippe Touwaide. ©PHOTO_NEWS

Komt de veiligheid met het plan-Wathelet nu in gevaar of niet? De bevoegde instelling Belgocontrol was eerst uiterst kritisch, maar hield na een repliek van het kabinet-Wathelet de lippen stevig op mekaar.

In een ongemeen scherpe brief veegde Belgocontrol woensdagavond de vloer aan met de wijzigingen die Melchior Wathelet wil doorvoeren. De veiligheid zou in het gedrang komen, luidde de kritiek van het overheidsbedrijf dat instaat voor de veiligheid en begeleiding van ons luchtruim. Volgens Belgocontrol kan er geen sprake zijn van een snelle uitvoering van het nu bevroren plan. Daarvoor zijn er te veel "onzekere factoren".

Zo zou het nieuwe plan als gevolg hebben dat er tussen 6 en 7 uur slechts één controleur zou instaan voor het beheer van drie landingsbanen. Belgocontrol wijst er ook fijntjes op dat op dit moment niet alle wijzigingen van de voorbije zes maanden in het luchtverkeer zijn doorgevoerd. In die mate zelfs dat de "stabiliteit van de operationele omgeving", samen met de "sociale vrede" in het gedrang komt. Kortom: een zoveelste wijziging op korte termijn is gekkenwerk. Daarom dat Belgocontrol een "redelijk uitstel" vraagt van het plan.

Geen onverholen kritiek dus, maar het kabinet-Wathelet reageerde gisteren laconiek op het plan. De brief zou alleen "technische vragen" bevatten, die nu zijn beantwoord. De gevraagde aanpassing in het plan-Wathelet bestaat bovendien al in het weekend en 's nachts op de luchthaven, dus de veiligheid kan onmogelijk in het gedrang komen, is de redenering.

Adviseur
Eén naam keert echter vaak terug in het heikele dossier van de vliegtuigroutes: Philippe Touwaide. Als adviseur, als controleur en - vooral - als belanghebbende. Touwaide is licenciaat luchtvaartrecht en was tot 2001 voorzitter van de UBCNA (Union Belge Contre les Nuisances des Avions), de vereniging voor de verdediging van de belangen van de oostrand. Nadien was hij kort ombudsman van de luchthaven en na een doortocht bij het kabinet van Joëlle Milquet belandde hij bij Wathelet als adviseur voor de luchtvaart.

Iemand die dus een stevige vinger in de pap heeft bij het opstellen van vliegtuigroutes, terwijl hij er geen geheim van maakt dat hij zo min mogelijk vluchten over de rijke gemeenten Sint-Pieters-Woluwe en Sint-Lambrechts-Woluwe wil laten sturen. Wat de gevolgen ook zijn voor Brussel-stad zelf of de noordrand.

En daarvoor ontziet hij niets of niemand. Zo schrikt hij er blijkbaar niet voor terug om midden in de nacht te bellen naar de verkeerstoren op de luchthaven om te informeren welk vliegtuig wanneer gaat opstijgen. Touwaide was tot februari regeringscommissaris bij Belgocontrol, maar werd toen vervangen door de huidige kabinetschef van Wathelet. Nu zou hij zich "voornamelijk" bezighouden met de behandeling van nummerplaten op het kabinet, maar blijft de minister met raad en daad bijstaan in het dossier. Als Wathelet of iemand van cdH terugkeert op mobiliteit na de verkiezingen, is er veel kans dat dit ook zo zal blijven.