IJsboerke vraagt bescherming tegen schuldeisers

©BELGA

Belgium Icecream Group uit Tielen heeft bij de rechtbank van koophandel in Turnhout een WCO-procedure aangevraagd. Dat melden de vakbonden ACV en ABVV. Volgens hen zit het bedrijf, bekend van onder meer het merk IJsboerke, al langer in slechte papieren en lopen de verliezen hoog op. Als er geen oplossing wordt gevonden voor de problemen, zijn circa 365 jobs bedreigd.

Op een bijzondere ondernemingsraad heeft de directie van Belgium Icecream Group uit Tielen vrijdag aangekondigd de procedure volgens de wet continuïteit ondernemingen (WCO) aangevraagd te hebben bij de rechtbank van koophandel in Turnhout. Volgens de vakbonden wil het bedrijf daarmee bescherming aanvragen tegen schuldeisers.

5 miljoen euro verlies
"Het bedrijf zit al langer in slechte papieren," zegt Dirk Verhaegen van ACV Voeding en Diensten. "De aankondiging en nu het nieuws is dan ook geen verrassing."

Volgens Laura Snyders, secretaris voor ABVV Horval, zal het bedrijf het boekjaar 2012 afsluiten met 5 miljoen euro verlies. "Er zal op alles bespaard moeten worden, zowel op grondstoffen, verpakkingen als loonkost. We gaan met de directie op 3 januari aan tafel zitten om te bekijken wat er mogelijk is."

Snyders beseft dat dit zwaar nieuws is, "zeker nu de meeste mensen dit via de pers moeten vernemen, net voor de feestdagen".

Als de WCO-procedure geen oplossing biedt voor de problemen, dan zijn circa 365 jobs bedreigd, waarvan 280 arbeiders en zo'n 85 bedienden. Bekende merken van de groep zijn Ijsboerke, Mio en Artic.

"Er is niet één reden waarom we zwaar verlieslatend zijn," zegt Jan L'Hoëst, ceo van Belgium Ice Cream Group. "Door de crisis kopen de mensen meer huismerken en ook de zomer was niet geweldig. Daarnaast is onze loonkost een pak hoger, bijvoorbeeld vergeleken met Unilever, die veel goedkoper in Engeland kan produceren."

Optimistisch
Maar ondanks de zware verliezen blijft directeur L'Hoëst optimistisch. "Eerlijk gezegd denk ik dat we er uit kunnen raken, als we allemaal samenwerken. Maar, we zullen dan naar alle kostenfactoren moeten kijken".

Naar een sociaal plan wordt er volgens de bestuurder niet gegaan. "We willen zo veel mogelijk mensen aan boord houden. Er is bovendien ook geen geld voor een sociaal plan", besluit hij.