UPDATE

Diesel bereikt nieuwe recordhoogte

©AFP

De maximumprijs voor diesel stijgt morgen naar 1,5870 euro per liter. Dat is een nieuw record. De stijging is niet het gevolg van schaarste aan diesel, maar van de stijging van de prijs van ruwe aardolie. Dat zegt Bernard Claeys, adjunct-secretaris-generaal van de Belgische Petroleum Federatie (BPF). De federale regering is op dit ogenblik niet van plan maatregelen te nemen om de hoge dieselprijs te drukken voor de consument.

Aan de pomp komt er 0,9 cent per liter bij, zo maakte de federale overheidsdienst Economie vandaag bekend. Genoeg om de recordprijs van 15 maart (1,579 euro per liter) te doorbreken. Vorige week werd het record al bijna gebroken, toen de dieselprijs donderdag tot 1,578 euro per liter bereikte.

De prijs van ruwe aardolie stijgt vanwege de actuele geopolitieke spanningen. "Ten eerste is er het conflict in Syrië. Vervolgens is er het conflict tussen Israël en Iran - nog steeds een enorm grote producent - en ten slotte speelt de eurodollar momenteel ook niet in ons voordeel", analyseert Claeys.

Evolutie onduidelijk
Sinds 1 augustus steeg de prijs van ruwe aardolie overigens 10 procent; die van diesel 8,5 procent, weet de adjunct-secretaris-generaal ook.
    
Hoe de evolutie van de dieselprijs zal verlopen, is volgens Claeys niet te voorspellen. "Veel hangt af van hoe de geopolitieke spanningen zullen evolueren."

Regering plant geen maatregelen
De federale regering is voorlopig niet van plan in te grijpen op de prijs. Op het kabinet van sp.a-vicepremier en minister van Economie en Consumenten Johan Vande Lanotte wordt doorverwezen naar zijn CD&V-collega en minister van Financiën Steven Vanackere. Daar is te horen dat de invoering van de omgekeerde cliquet een zaak is die besproken wordt tijdens een begrotingscontrole, "niet nu".

Btw-verlaging
De stijging van de maximumprijs voor diesel is nefast voor de koopkracht, vindt mobiliteitsorganisatie Touring. Om de prijs aan de pomp wat naar beneden te halen, stelt de organisatie voor om de btw op de accijnzen van 21 naar 19 procent te verlagen. "Het is ontoelaatbaar dat de overheid door de dure brandstof zoveel meer btw-ontvangsten opstrijkt, zonder tegemoetkoming aan de consument", klinkt het. "De helft van wat de mensen betalen aan de pomp gaat op aan accijnzen en btw", luidt het. "We betalen een driedubbele belasting: een btw op de basisprijs, de accijnzen zelf en dan nog eens btw op deze accijnzen. Deze accijnzen stegen in een jaar tijd met 27 procent van 0,36 naar 0,46 euro. Dus ook de btw daarop geeft meer inkomsten voor de staat."