UPDATE

"Reclame doorspoelen wordt betalend"

Foto ter illustratie. ©ANP

Het doorspoelen van de reclameblokken bij een opgenomen televisieprogramma wordt op termijn betalend. Dat leek de conclusie na een hoorzitting in het Vlaams parlement met de ceo's van mediagroepen en distributeurs.

In de Mediacommissie van het parlement werd vandaag gedebatteerd over een voorstel van decreet van meerderheidspartijen CD&V, sp.a en N-VA. Daarin willen ze de distributeurs verplichten toestemming te vragen van de omroepen voor elke functionaliteit die aan de lineaire tv-uitzendingen wordt toegevoegd. "Zo wordt de redactionele autonomie verzekerd", stelt onder meer VRT-topvrouw Sandra De Preter.
    
Hoofdrolspelers in het debat zijn vtm en Telenet, twee bedrijven die al een tijdje met elkaar in de clinch liggen. Vtm verwijt marktleider Telenet alle winsten van de digitale tv-revolutie op zak te steken, terwijl die zouden moeten worden verdeeld tussen zenders en distributeurs.
    
"Wij stellen daarom voor twee digicorders op de markt te brengen," zegt Peter Bossaert, ceo van de Vlaamse Mediamaatschappij, "één waarmee reclame kan worden doorgespoeld en één waarmee dat niet kan."
    
Prijskaartje
Volgens Telenet is dat niet onmogelijk, maar het bedrijf verschilt grondig van mening met de commerciële zenders over het prijskaartje dat eraan vasthangt. Bossaert wil immers dat de digicorder waarmee niet kan worden doorgespoeld, goedkoper wordt dan de huidige.
    
"Onmogelijk", is te horen bij Telenet. "Het huidige toestel, met ondersteuning en andere diensten inbegrepen, kost om en bij de 400 euro. Als we software moeten ontwikkelen om het doorspoelen te verhinderen zal die prijs gevoelig stijgen." De zenders geloven echter niet dat een digicorder zo veel kost. "Dat toestel is welgeteld 70 euro waard", maakt Bossaert zich sterk.
    
Een status quo is voor de tv-zenders hoe dan ook geen optie. "De Vlaamse kijker is jarenlang verwend geweest met een uitgebreid aanbod, maar als er nu niets gebeurt, stevenen we af op een audiovisueel maanlandschap", zegt Philippe Bonamie, topman bij SBS.
    
Deadline
Ook Belgacom geeft aan dat er iets moet gebeuren, "maar dit decreet is niet de goede aanpak", aldus public affairs manager Steven Dewaele. "Innovatie is bijzonder belangrijk voor onze sector, en dat wordt op deze manier aan banden gelegd." Dewaele stelt voor om in het decreet een "dialoog" op te leggen bij belangrijke veranderingen. "Desnoods met een duidelijke deadline of met een bemiddelaar."
    
En dan zijn er nog de buitenlandse spelers die de komende jaren mogelijk de markt zullen betreden, zoals Netflix of Google TV. Volgens onder meer Telenet is het verre van zeker dat zij zich aan de bepalingen in dit decreet zullen storen.