24/08/10, 14u00
Een glas wijn per dag verdubbelt het risico op een vaak voorkomend type van borstkanker, dat blijkt vandaag uit onderzoek.
Diep in borstweefsel
Vrouwen die zeven eenheden alcohol per week drinken, dat is de helft van de aanbevolen limiet, lopen veel meer kans op borstkanker in vergelijking met vrouwen die helemaal niet drinken. De onderzoekers bestudeerden 2.944 borstkankerpatiënten en hun alcoholconsumptie. Ze werden in zes categorieën verdeeld afhankelijk van de gemiddelde hoeveelheid alcohol die ze per week consumeerden. Daaruit blijkt dat dit het risico verdubbelt op de tweede meest voorkomende vorm van borstkanker, deze komt het vaakst voor bij vrouwen tussen 45 en 55 jaar. Het treft de lobben diep in het borstweefsel en is moeilijk te detecteren zodat de ziekte vaak vergevorderd is tegen de tijd van diagnose. De wetenschappers hielden wel geen rekening met de verschillende types alcohol.
Oudere vrouwen
Borstkanker ziekte treft één vrouw op negen tijdens een bepaald moment in haar leven. Professor Christopher Li: "We ontdekten dat vrouwen die meerdere glazen per dag drinken ongeveer dubbel zoveel risico lopen op dit type van kanker, dat was niet het geval bij andere types van borstkanker." Jonge vrouwen hebben een laag risico op het ontwikkelen van deze ziekte, dus zelfs als ze veel drinken, blijft de kans redelijk laag. Bij oudere vrouwen echter is dit effect veel duidelijker. (ep)