DNA-test kan meest geschikte dieet voorspellen

05/03/10, 15u26

Met een beetje geluk hoef je binnenkort geen vrouwenbladen meer uit te pluizen om te weten welk 'wonderdieet' het meest geschikt is voor je. Via een eenvoudige dna-test kan binnenkort voor eens en voor altijd bepaald worden of je het snelst kilo's kwijtraakt met een vetarm dan wel een koolhydraatarm dieet.

Dieetspecialisten in de VS voerden een onderzoek uit bij 101 vrouwen. Hoewel de onderzochte groep te beperkt is voor definitieve conclusies, zijn de resultaten bemoedigend. Vrouwen die een dieet volgden dat aangepast was aan hun genetische kenmerken, verloren twee tot drie keer zo snel gewicht.

Andere genen, ander dieet
Het nieuwe vakgebied van de nutrigenomie onderzoekt hoe voeding en genen met elkaar interageren. Mensen reageren immers anders op voedsel, afhankelijk van hoe ze genetisch in elkaar zitten. Lactose-intolerantie komt  bijvoorbeeld veel vaker voor bij Afrikanen en Aziaten dan bij mensen van Noord-Europese afkomst.

De jongste studie onderzocht of de genetische verschillen met betrekking tot voeding ook een impact hadden op hoe iemand reageert op verschillende soorten diëten. Onderzoekers van de universiteit van Stanford onderzochten daarom het dna van 101 vrouwen, allemaal van Kaukasische afkomst maar tot drie verschillende genetische groepen ('genotypes') behorend. Ze kregen allemaal verschillende diëten.

Verder onderzoek
De resultaten na twaalf maanden waren opvallend. De vrouwen die een dieet volgden dat bij hun genotype paste, verloren in één jaar tijd twee- tot driemaal zoveel kilo's als de vrouwen die het 'verkeerde' dieet volgden. Helaas moeten we morgen nog geen wondermiddel verwachten: de onderzoekers zeggen dat veel diepgaandere research nodig is vooraleer de resultaten van hun werk op grote schaal kunnen worden toegepast. (tw)
mailIcon print | Meer bookmarks |
Aan het laden...