Depressieve mensen eten meer chocolade

27/04/10 02u12

Depressieve mannen en vrouwen eten meer chocolade en de hoeveelheid stijgt alleen maar als de depressie zwaarder is. Dat blijkt uit een studie van de Universiteit van Californië.

"De studie bevestigt het oude vermoeden dat mensen met een depressie veel chocolade eten", zegt Beatrice Golomb van de medische faculteit van de Universiteit van Californië in San Diego. "We konden niet achterhalen of het verorberen van chocolade de symptomen van depressie deden af- of toenemen", aldus Golomb.
 
Twaalf porties
Onderzoekers bestudeerden de relatie tussen het verbruik van chocolade en het humeur bij een duizendtal volwassenen die geen antidepressiva nemen en niet lijden aan een cardiovasculaire aandoening of diabetes. Ze ontdekten dat de mannen en vrouwen die het meest depressief waren, ongeveer twaalf porties chocolade aten per maand. Deelnemers aan de studie die geen depressieve symptomen vertoonden, aten maandelijks slechts vijf stukken chocolade. Mensen die slechts lichtjes depressief waren, verbruikten maandelijk acht porties. De studie maakt geen onderscheid tussen pure en melkchocolade. (belga/kve)