terug naar DeMorgen
Aanmelden Welkom | Afmelden
 
  • RSS
  • video
  • foto
  • tv
  • online krant
  • lezersservice
  • abonnement
De Morgen
  • Nieuws
  • Sport
  • geld
  • Muziek
  • Opinie
  • Planet Watch
  • Technocity
  • Magazine
  • cultuur & media

  • Het weer
  • De aarde
  • Global Warming
  • Ecotips
  • Voedselcrisis
  • Dieren
  • Milieu

Voedsel uit blik doet BPA-concentratie exploderen

Bewerkt door: redactie − 07/06/12, 20u54  − Bron: ips

Twee dagen lang enkel voedsel uit conservenblikken eten kan de concentratie bisphenol-A in de urine sterk verhogen. Dat is gebleken uit een proef van vier Zweedse journalisten die twee dagen lang enkel uit blik aten en dronken.

BPA is een populaire chemische stof die alomtegenwoordig is in onze producten, van dvd's tot conservenblikken. Maar er is veel discussie over de veiligheid: studies toonden al aan dat de stof schadelijk is voor het hormoonstelsel en de voortplanting en tot gedragsproblemen kan leiden.

Vier journalisten van de krant Svenska Dagbladet wilden aan de lijve ondervinden of de consumptie van blikvoeding de concentratie van bisphenol-A in het lichaam verhoogt. Hoewel het niet om een echt wetenschappelijke studie ging, lieten ze zich wel bijstaan door onderzoekers van de Universiteit van Lund.

De vier aten en dronken twee dagen lang enkel voedsel uit blik, zoals bonen, vlees en sardines. Ze combineerden dat voedsel - op een plastic bord - met onder meer bier uit blik of koffie uit een plastic bekertje.

Verbijsterend
Voor en na het experiment lieten de journalisten hun urine testen. De resultaten waren verbijsterend: alle vier de proefpersonen hadden vele keren meer BPA in de urine dan voor het experiment, met stijgingen tussen maar liefst 2800 en 4600 procent.

Toch bleven de niveaus onder de 50 microgram, de drempel die de Zweedse overheid als veilig bestempelt. Over een veilige drempel voor BPA is nog veel discussie. Europa heeft het gebruik van BPA verboden in onder meer babyflesjes en Canada heeft de stof al als giftig beschouwd.

mailIcon print | Meer bookmarks |
Aan het laden...

    verwant nieuws

  • Europa waarschuwt voor chemische stoffen Europa waarschuwt voor chemische stoffen - 13/05/12

    meer over

    • Voedselcrisis
  • Nieuw voedselschandaal in Duitsland: water bij de vis
  • Mmm insecten: het voedsel van de toekomst
  • Oplossing voor voedselcrisis: meer 'raar' voedsel eten
  • Eten de Britten al jaren onbewust paardenvlees?

Aan het laden...

    De Morgen.be

  • RSS (wat is RSS?)
  • De Morgen op Facebook
  • De Morgen Nieuwsbrieven
  • Toevoegen aan Google

     

  • Surf naar m.demorgen.be
  • De Morgen als homepagina
  • Raadpleeg het archief
  • Telex

    De krant

  • Abonneer je
  • Info ivm abonnementen
  • Online krant
  • iPad

    Over De Morgen

  • contacteer ons
  • adverteren op DeMorgen
  • vacatures
  • partnersites

© 2013 De Persgroep Digital - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.

Volg het nieuws op onze zustersite in Nederland www.volkskrant.nl.

  • http://the-acap.org/acap-enabled.php
  • Disclaimer CIM Internet
  • Mediargus
  • Reprocopy