Kim Herbots −
21/09/11, 16u36
Een onderzoek van de Universiteit van Wageningen toont aan dat bloemkolen, witlof en andere witte groenten de hersenen beschermen tegen een beroerte. Wie vaak een witte kool eet, ziet de kansen op een herseninfarct met 55 procent dalen. Maar als u slim boodschappen doet, kan u een hele resem ziektes te snel af zijn.
WITTE GROENTEN EN FRUITHelpen tegen: herseninfarct Wie veel witte groenten en fruit eet, is beter beschermd tegen herseninfarcten. Dat blijkt uit een nieuwe studie van de Universiteit van Wageningen bij meer dan 20.000 proefpersonen. Wat precies 'veel' is, kan onderzoeker Linda Oude Griep voorlopig echter niet zeggen. Het lijkt haar dan ook het beste om vast te houden aan de aanbeveling van 200 gram groenten per dag en af te wisselen qua soort.
Met 'wit', doelt Oude Griep overigens niet op de kleur van de schil: radijzen, bananen of appels doen het werk net zo goed als asperges of rapen. "Groenten en fruit met wit vruchtvlees bevatten veel vezels en flavanoïden. Het kan zijn dat die stoffen verantwoordelijk zijn voor het positieve effect, maar het kan net zo goed zijn dat het gaat om de samenwerking tussen de stoffen,"zegt ze. Oude Griep kon ook vaststellen dat, als het om wit voedsel gaat, rauw altijd beter is dan gekookt.
KETCHUP
Helpt tegen: prostaatkankerTomaten bevatten lycopeen. Al ze tenminste flink rood zijn. Een onderzoek bij 48.000 Amerikaanse mannen heeft aangetoond dat wie meer dan tien porties tomaten (producten) eet per week, de kans op prostaatkanker ziet verminderen met 35 procent. Lycopeen komt beter vrij nadat de groente bereid werd en dat betekent dat de tomatensaus op pakweg een pizza of de kwak ketchup op een hamburger meer bescherming biedt dan de tomaat bij een insalata caprese. Tomaten hebben overigens niet het alleenrecht op lycopeen. Ook roze pompelmoes en watermeloen zijn een bron, maar de gemiddelde mens haalt toch het merendeel van zijn dosis lycopeen uit tomaten.
SPINAZIE
Helpt tegen: pancreaskanker, AlzheimerSpinazie, maar ook andijvie en boerenkool, zijn de beste bronnen van folaat. Ook spruiten, broccoli, asperges of citrusvruchten bewijzen hun nut. Folaat zou een beschermende rol hebben tegen pancreaskanker, maar zou daarenboven de kans op cognitieve stoornissen op de oude dag, zoals Alzheimer, verminderen. Een in The Lancet gepubliceerde studie bij 818 50-plussers heeft aangetoond dat wie drie jaar lang dagelijks een verhoogde inname van folaat heeft, een adequater kortetermijngeheugen heeft, sneller informatie verwekt en betere verbale vaardigheden heeft. In die studie kregen de proefpersonen overigens foliumzuurtabletten, maar de Stichting tegen Kanker laat weten dat in de strijd tegen kanker enkel het natuurlijke spul werkt.
WORTELENHelpen tegen: hartaanvallen, verschillende soorten kankerWortelen, rauw of bereid, beschermen tegen kankers en hartaanvallen. Onder meer Duits onderzoek toonde een verband aan tussen hartfalen en bètacaroteen. Onderzoekers volgden 4.800 senioren tussen 55 en 95. Na vier jaar hadden er 124 een hartaanval. Die 124 hadden het minst bètacaroteen binnengekregen van alle gevolgde personen. Naast het hart beschermen de carotenoïden in wortelen tegen onder meer long-, slokdarm-, mond- en keelkanker. Andere oranje vruchten en groenten zijn eveneens heilzaam, maar het effect is bij wortelen toch groter dan bij abrikozen of een oranje paprika.
LOOK
Helpt tegen: onder andere darm- en eierstokkankerLook zou niet alleen de bloeddruk verbeteren, het bevat ook selenium en die stof biedt bescherming tegen celbeschadiging. Zo zou selenium onder meer helpen tegen prostaatkanker, darmen eierstokkanker. Andere goede seleniumbronnen zijn volkorenprodukten, schaaldieren en orgaanvlees. De stof is trouwens niet alleen een pantser tegen kanker, maar maakt ook zware metalen die in de voeding terechtkomen minder giftig voor het lichaam.
CHOCOLADE & WIJN
Helpen tegen: hart- en vaatziektenEen hele reep is erover, maar een blokje van tien, maximum twintig gram pure chocolade per dag is goed voor de gezondheid. "Meer en meer onderzoeken wijzen in de richting dat cacao zou helpen tegen hart- en vaatziekten", zegt Frédéric Depypere van UGent (Food2Know). "Cacao bevat, net zoals rode wijn of paarse vruchten, polyfenolen en dat zijn anti-oxidanten." Witte chocolade telt in deze niet en ook melkchocolade heeft minder nut.
"Hoe hoger het cacaogehalte, hoe hoger de kans op polyfenolen", zegt Depypere. "Let wel 'kans': tijdens het productieproces kunnen deze stoffen verloren gaan". Hoewel wijn ook polyfenolenen bevat, is cacao een grotere bron. Al vond de Harvard School of Public Health wel nog een ander effect van rode wijn: een à twee glazen per dag zouden verkoudheden tegengaan.