Vrouwendag

Vrouwen, zo kunnen jullie wél opslag krijgen

2 Vrouw én ambitieus? Dan word je al snel gezien als een 'bitch'. "Niets van aantrekken", zegt Danielle Moens. ©thinkstock

Er mogen dan al belangrijke stappen voorwaarts gezet zijn, van gendergelijkheid op de arbeidsmarkt is nog lang geen sprake. Nog steeds verdienen vrouwen minder dan mannen, en vrouwen die al tientallen jaren vruchteloos op opslag wachten zijn geen uitzondering. Discriminatie is maar een deel van het probleem. Ook vrouwen zelf kunnen er iets aan doen, zegt Danielle Moens, mede-oprichter van het Centre for Balanced Leadership en gespecialiseerd in coachings voor vrouwen.

Anno 2016 bestaat er in ons land nog steeds een loonkloof tussen mannen en vrouwen. Per werkuur verdient een vrouw gemiddeld 9 procent minder dan een man. Dat blijkt uit het rapport 2015 van het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen. De loonkloof op jaarbasis loopt op tot 22 procent. Het verschil tussen beide cijfers is het gevolg van deeltijds werk, dat nog steeds populairder is bij vrouwen dan bij mannen.

Daarnaast is het loonverschil gedeeltelijk te verklaren door het feit dat vrouwen vaker functies bekleden in de zogenaamde zachte sectoren. In de culturele en sociale sector liggen de lonen sowieso lager. Een andere belangrijke factor is dat vrouwen minder vaak doorgroeien naar leidinggevende functies en minder vaak opslag krijgen. Discriminatie? Soms wel, maar er speelt meer.

Nee is niet altijd nee

Share

'Meisjes worden opgevoed om braaf te zijn en goed te luisteren. Bij jongens zit onderhandelen er meteen meer in'

Danielle Moens

Opslag vragen ligt niet in de vrouwelijke natuur, zegt Danielle Moens. Zij geeft een 'Shine'-opleiding (Strategies helping you into the next level) aan vrouwen en coachings 'Gebalanceerd en inclusief leiderschap' aan mannen en vrouwen aan het Centre for Balanced Leadership. "Dingen vragen is niet iets wat meisjes met de paplepel ingegoten krijgen. We zijn opgevoed om braaf te zijn en goed te luisteren. Als je hard werkt, zal het wel vanzelf komen."

Bij jongens zit onderhandelen er meteen meer in, zegt ze. Daardoor starten vrouwen op dat vlak al met een achterstand, en moeten ze een grotere inspanning doen om zich te laten gelden op de arbeidsmarkt.

Toch wil dat niet zeggen dat vrouwen niet kunnen onderhandelen. "Als het voor een ander is, kunnen vrouwen onderhandelen als geen ander", zegt Moens. "Maar voor zichzelf associëren ze het vaak met iets negatiefs." Dat vertaalt zich in een verschillende strategie. "Mannen gaan er veel meer voor. Lukt het een keer niet, dan proberen ze het over een maand opnieuw. Voor vrouwen is een nee een nee."
Lees verder onder de foto

De zakenwereld is nog steeds vooral een mannenwereld. ©thinkstock

Opslag vragen: zo doet u het

Die verschillen zijn bij werkgevers niet bekend, waardoor mannen al snel bevoordeeld zijn. Om dat te veranderen, zijn er volgens Moens op twee niveaus veranderingen nodig. Enerzijds mogen bedrijven niet langer altijd de spelregels van de meerderheid volgen; anderzijds moeten vrouwen op een meer mannelijke manier leren onderhandelen. Daarvoor geeft ze alvast volgende tips mee.

Share

'Intern heb je mensen nodig die je aanprijzen en mee aan de kar trekken. Daarom moet je links en rechts laten vallen welke resultaten je bereikt hebt'

Danielle Moens

1. Netwerken

De vele netwerkevents worden nog steeds vooral door mannen bijgewoond. Tachtig procent van de aanwezigen op zulke events zijn mannen. Maar het belang van een goed intern én extern netwerk is niet te onderschatten, zegt Moens.

"Intern heb je mensen nodig die je aanprijzen en mee aan de kar trekken. Om een netwerk op te bouwen, moet je jezelf in the picture zetten, en links en rechts laten vallen welke resultaten je bereikt hebt. Extern helpt het als je een netwerk opbouwt van rolmodellen, die je aanmoedigen om de stap te zetten. Mannen beseffen dat meer en spenderen dan ook meer tijd en geld aan het opbouwen van netwerken."

2. Focus op wat je waard bent

Hoewel een goede voorbereiding heel belangrijk is, besteden de meeste vrouwen er niet veel aandacht aan. "Zet alles op een rijtje", adviseert Danielle Moens. "Kijk vooral naar wat je waard bent. Vraag je collega's wat je sterktes zijn en lijst op wat je bereikt hebt en met welke projecten je een verschil gemaakt hebt. Vertaal dat ook in cijfers, want die hebben een grotere impact."

"Mannen kunnen zichzelf doorgaans beter waarderen, terwijl vrouwen zichzelf sneller bekritiseren", zegt ze. Aan de onderhandelingstafel speel je het dus best een beetje meer op een mannelijke manier. "Toch moet je vooral ook jezelf blijven en je eigen kwaliteiten én vrouwelijke waarden, zoals een langetermijnvisie, kennen."

Share

'Beschouw het als een spel, en neem het niet persoonlijk als het deze keer niet gelukt is'

Danielle Moens

3. Heb vertrouwen in jezelf

Moens betwist dat vrouwen minder ambitie hebben om hogerop te klimmen. Wel laten ze zich al te vaak afschrikken door de manier waarop topfuncties soms worden voorgesteld. Vaak is een job echter lang niet zo zwaar als anderen - meestal mannen - doen uitschijnen. "Bovendien kan je met je extra loon dingen uitbesteden die je zelf niet graag doet, zodat je jezelf meer kan ontplooien."

De stap durven zetten, is één zaak. Ook tijdens het gesprek zelf is zelfvertrouwen een bepalende factor. "Wees niet bang. Stel je vooraf de vraag wat je blokkeert. Ben je bang dat het tot een conflict zal leiden? Beschouw het als een spel, en neem het niet persoonlijk als het deze keer niet gelukt is."

Wat ook kan afschrikken, is de manier waarop zelfverzekerde, ambitieuze vrouwen in de bedrijfswereld gezien worden. "Trek je daar niets van aan", zegt Moens. "Een bitch is the best individual the company has. Neem het dus zeker niet als een belediging, en kijk vooral hoe je zelf in je job wilt staan."

4. Zoek de juiste motivatie

"Een hoger doel bereiken, motiveert vrouwen vaak meer dan een eenvoudige loonsopslag", zegt Moens. "Op een hoger niveau kan je meer beslissingen nemen en heb je meer impact. Vind je het moeilijk om voor jezelf te onderhandelen, beeld je dan in dat je je extra geld kan weggeven aan een goed doel. Ook dat werkt vaak motiverend."

zine