Spanje

Spaanse boerinnen lanceren 'feministische' melk

Vrouwen runnen melkveebedrijven, maar worden niet gezien

1 ©ANP XTRA

Spaanse boerinnen brengen vanaf het voorjaar hun eigen melk op de markt. Van de koeien tot hun eigenaressen, alle betrokkenen bij de melk van 'Rurale Vrouw' zijn van het vrouwelijk geslacht. De kopers hoeven geen vrouw te zijn, maar laten zich op z'n minst van hun feministische kant zien.

Met een eigen merk willen vrouwen uit Galicië, in het noordwesten van Spanje, voor zichzelf opkomen. "In de supermarkt moet zichtbaar worden dat wij bestaan en dat we de teugels in handen hebben van heel veel boerenbedrijven", zei boerin Begoña Pardellas tegen de Spaanse krant El País. "We hebben zo'n symbolisch merk nodig omdat we de neiging hebben ons op te sluiten in de stallen. Daarbuiten worden we nooit erkend." 

Tot nu toe is Rurale Vrouw (Rural Muller in het Galicisch) vers te koop in Lugo en omstreken, maar het is de bedoeling dat het merk de komende maanden overal in Spanje te krijgen is.

Vooral in Galicië hebben veel vrouwen de jongste jaren de leiding over boerenbedrijven overgenomen. De onstuitbare daling van de melkprijs dreef de mannen het huis uit om ander werk te zoeken. Vrouwen bleven achter met het vee. "Net als in de dagen dat de Galiciërs massaal naar Latijns-Amerika emigreerden", memoreert El País. Inmiddels staat er aan het hoofd van de helft van de 8.500 Galicische melkbedrijven een vrouw.

Share

Inmiddels runnen vrouwen de helft van de 8.500 melkveebedrijven

De melkcrisis heeft alles te maken met het verdwijnen van de Europese melkquota. Sinds de melkproductie op 1 april 2015 werd vrijgegeven bepalen de grote zuivelbedrijven wie melk mag leveren en tegen welke prijs. Het grootste Spaanse zuivelmerk, Danone, kende een groei van de nettowinst van 111,5 procent in de eerste helft van 2016 - meer dan een verdubbeling. Ook supermarkten profiteren van de lage melkprijs. Ondertussen gaat de ene na de andere Galicische boer(in) op de fles. Het kost voor hen meer om de melk te produceren dan dat ze opbrengt.

De Galicische boerinnen verkopen hun melk voor 1,20 euro per liter. Een stuk duurder dan andere merken, maar de vrouwen hopen dat de consument valt voor hun imago. De Galicische vrouw is in Spanje befaamd als matriarch, die al krachtig op de tractor sprong terwijl vrouwen uit andere delen van Spanje nog aan de keuken gekluisterd waren.

De bond voor plattelandsvrouwen hoopt nog iets te bereiken met het merk: economische onafhankelijkheid van de boerinnen. Want hoewel vrouwen de melkveebedrijven runnen, staan die vaak nog gewoon op naam van hun man.

zine