Romneys campagne in minder goede papieren dan gedacht

Mitt Romney op 19 september op een campagne-evenement in Miami. ©AFP

Op zeven weken van de verkiezingen heeft de Republikeinse presidentskandidaat Mitt Romney het een aantal dagen wat rustiger aan gedaan. Gisterenavond was het de eerste keer op vijf dagen tijd dat hij campagne voerde. Ook op televisie is het stilletjes, er zijn de laatste tijd een pak minder Romneyspotjes te zien dan vroeger. Blijkbaar heeft Romney het financieel niet zo gemakkelijk als zijn campagneteam laat uitschijnen.

Mitt Romney wordt in de media doorgaans afgeschilderd als de superrijke zakenman. Dat is ook een beeld dat zijn campagneteam graag de wereld instuurt. Net zoals president Barack Obama heeft Romney zijn eigen productieteam dat dagelijks meerdere televisiespotjes maakt. Maar volgens de Amerikaanse krant The New York Times is het advertentiebudget van Romneys campagne niet meer wat het geweest is en kan hij zelfs in cruciale 'swing states' Obama niet meer bekampen in advertenties.

De financiën van team-Romney zijn minder omvangrijk dan vaak gesuggereerd wordt. In augustus haalde hij 111 miljoen dollar op (Obama 114) en in juli 101 (Obama 75) . Maar het grootste deel van dat geld moet Romney aan de partij geven. Het geld dat hij zelf mag uitgeven, is beperkt.

Geen actieve campagne
Peilingen tonen aan dat Obama zijn voorsprong in enkele 'swing states', zoals Colorado, Ohio en New Hampshire, aan het vergroten is en als Romney daar geen actieve campagne tegenover kan zetten, kan de strijd daar volgens de krant wel eens gestreden zijn. Vooral nu de Amerikaanse media zich eerder focussen op Romneys blunders dan op zijn programma.

Na drie weken slecht nieuws voor Romney, zoals het feit dat hij snel na de Republikeinse conventie opnieuw zakte in de peilingen en dat straffe uitspraken van hem stiekem gefilmd werden tijdens een fundraiser, kan het gebrek aan geld voor reclame ervoor zorgen dat hij het nog moeilijker krijgt om zijn visie over te brengen.