Verkiezingen Duitsland

Duitse media over het uitgebleven Schulz-effect: "De geestdrift blijkt groter dan de resultaten"

1 Schulz (m.) spreekt de pers toe na de magere verkiezingsuitslag voor zijn partij en Saarland-kopvrouw Anke Rehlinger (l.). ©EPA

De onverwacht grote overwinning van de CDU in Saarland gisteren is hét thema in de Duitse media. Want op de golven van de hype rond nationaal SPD-kopman Martin Schulz hoopten ook de sociaal-democraten in de kleine deelstaat te kunnen meesurfen. Maar dat gebeurde niet.

Der Spiegel: "De zege kan bedriegen"

Voor de CDU is de zaak nu zonneklaar, schrijft Der Spiegel in een commentaar. "In het Saarland heeft de rustige Merkel-vertrouwelinge Annegret Kramp-Karrenbauer, ­ondanks het Schulz-effect, ruim 40 procent van de stemmen gehaald en de minister-president kan daarmee haar coalitie (CDU/SPD) voortzetten. En wat Merkel nu aan de Saar in het klein is gelukt, denkt de CDU, zal haar dan in september aan de Spree ook lukken. Dat is een heldere boodschap en een duidelijk signaal in het verkiezingsjaar 2017."

Maar zo simpel is het niet. De zege aan de Saar kan bedriegelijk zijn, meent de krant. Want beslissend voor de CDU-overwinning was niet Merkel, maar de gematigd conservatieve Kramp-Karrenbauer zelf die ook door die Linke en zelfs de eurosceptische AfD zeer wordt gewaardeerd. Er komen nog verkiezingen in Sleeswijk-Holstein en Noordrijn-Westfalen. In die laatste staat doet bijvoorbeeld Hannelore Kraft mee, de Kramp-Karrenbauer van de SPD. 

Volgens de krant wordt het nu voor Merkel en Schulz een verkiezingsstrijd tussen persoonlijkheden: "Schulz kan dan van Merkel met een oud, maar efficiënt motto winnen: we willen niet alles anders, maar alles wel veel beter doen."

Süddeutsche Zeitung: "De hoop kreeg een domper"

Share

'Het blijkt nu dat op de opstanding van de SPD nog wel eens een heel lange Hemelvaart zou kunnen volgen'

Süddeutsche Zeitung

"Hypes komen en hypes gaan. Maar in een democratie telt de hype niet, maar de verkiezingsuitslag", stelt de Süddeutsche Zeitung in het commentaar. "En de resultaten blijven voor de SPD in Saarland ver achter bij de hype. De geestdrift voor de SPD en Martin Schulz bleek veel groter dan de resultaten. Dat is ontnuchterend voor de SPD, die euforisch was. Het blijkt nu dat op de opstanding van de partij nog wel eens een heel lange Hemelvaart zou kunnen volgen. Wat helemaal niet wil zeggen dat Angela Merkel de rest van de verkiezingsstrijd op haar lauweren kan rusten."

De krant schrijft dat Saarland een "microwereld" is: "In woelige tijden ziet men in zo’n microwereld graag een orakel. En wat zegt dat orakel? Dat de hoop van de SPD op een machtswisseling in september nog niet de bodem is ingeslagen, maar wel een domper kreeg."

Frankfurter Allgemeine Zeitung

Het Schulz-effect op de demoscopen, de opiniepeilers, is kennelijk veel groter dan het Schulz-effect op de kiezers, constateert de Frankfurter Allgemeine Zeitung. "Of ze moeten, heel onwaarschijnlijk, op het laatste moment van mening zijn veranderd. De CDU stelt dat de ervaring van Annegret Kramp-Karrenbauer voor de overwinning heeft gezorgd: zij regeerde als minister-president op nuchtere wijze en dat is beter is dan een beetje rondspatten in het politieke pierebadje."

De krant schrijft dat de CDU campagne heeft gevoerd "alsof het het Saarland van de troepen van Napoleon moest redden" waarbij een glansrol was weggelegd voor Kramp-Karrenbauer "die niet alleen fantastisch carnaval kan vieren maar ook heel goed campagne kan voeren". 

En hoe staat het nu met dat veelbezongen Schulz-effect? "In Saarland bestond die eruit dat de SPD haar zetels kon behouden, dus dat Schulz-effect blijft een beetje mager. Tijdens de volgende verkiezingen moeten twee minister-presidenten van de SPD het opnemen tegen een CDU die in de peilingen zwak staan. Wankelen Hannelore Kraft in Düsseldorf of Torsten Albig in Kiel, dan is het voorbij met het Schulz-effect."

nieuws

zine