Binnenland

Zestig procent van Belgische surfers zit op Facebook

1 ©REUTERS

Zestig procent van de Belgische internetgebruikers is lid van Facebook. Dat blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau InSites Consulting. Facebook blijft de populairste netwerksite, gevolgd door LinkedIn (19 procent), Google+ (18 procent) en Twitter (12 procent). Het onderzoek toont bovendien aan dat het gebruik van sociale media gestimuleerd wordt door het stijgende gebruik van smartphones.

Facebook, Twitter en LinkedIn scoren wereldwijd nog steeds het best, luidt het. Het onderzoek leert dat een gemiddelde consument lid is van twee sociaalnetwerksites. Meestal zijn dat Facebook en een andere site.

Uit de studie blijkt bovendien dat smartphonegebruikers meer sociale media gebruiken dan mensen zonder smartphone. "Onze studie toont duidelijk het belang van mobiel internet. Consumenten gebruiken hun smartphone voor entertainment, maar ook voor heel wat praktische online toepassingen. Applicaties om het weer in het oog te houden of navigatie-applicaties zijn heel populair. De snelle evolutie op mobiel vlak brengt het gebruik van sociale media opnieuw in een stroomversnelling", aldus Steven Van Belleghem, coördinator van het onderzoek en professor aan de Vlerick Hogeschool.

Er werkten 7.827 respondenten uit 19 landen mee aan het onderzoek van InSites Consulting, datasamplingbedrijf SSI en vertaalbureau No Problem. Dat zijn gemiddeld 400 respondenten per land. De ondervraagden waren allemaal internetgebruikers, wat wil zeggen dat ze minstens een keer per maand het internet gebruiken.