Brusselse tunnels

Pascal Smet over Brusselse tunnels: "Ik heb een zware erfenis gekregen"

2 ©Photo News

De renovatie van de Brusselse tunnels zal vele jaren vergen. Dat heeft Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) vanmorgen gezegd in 'De ochtend' op Radio 1. "Brussel krijgt elke dag 250.000 auto's te verwerken, en daar zien we nu de gevolgen van."

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet. ©BELGA

De problemen in de tunnels zijn volgens de minister te wijten aan een combinatie van de constructiewijze in de jaren 50, waterinfiltratie, slecht onderhoud en de verkeersdruk. "Voordien is er systematisch weinig aandacht gegaan naar die tunnels", zei hij in 'De ochtend'. "Daarom heb ik in 2008 tien miljoen euro in de begroting voorzien voor de tunnels en de aanzet gegeven tot een tunnelplan."

Maar de kans om dat plan verder uit te werken kreeg hij niet, want van 2009 tot 2013 was Smet geen minister. "En nu word ik geconfronteerd met een erfenis die nog groter is", klinkt het.

Carpoolen

De minister, die voorlopig het rapport van zijn administratie afwacht, zal nu werk maken van de renovatie van de tunnels. Duidelijk is alvast dat dat vele jaren zal vergen. "Als het rapport er is, zullen we een meerjarenplan opstellen. Het wordt een kwestie ervoor te zorgen dat de tunnels open kunnen blijven. Maar van zodra de veiligheid in gevaar komt, moeten ze gesloten worden. Ook als de mobiliteit daardoor in het gedrang komt."

Maar er is meer nodig dan enkel een renovatie, meent Smet. "Ook de federale regering moet haar verantwoordelijkheid nemen", zegt hij. "Ze moet ervoor zorgen dat er minder auto's Brussel binnenrijden. We zijn natuurlijk blij dat mensen in Brussel komen werken, maar we krijgen elke dag 250.000 auto's te verwerken: dat zorgt ervoor dat de tunnels onder druk staan."

Smet vraagt dat de federale overheid versneld werk maakt van het voorstadsnetwerk van de NMBS (GEN). Tot het zover is, zegt hij, zullen mensen meer moeten carpoolen als ze naar Brussel komen.