Ondertussen in het Britse parlement: champagnerekening schiet de hoogte in

Westminster Palace, de zetel van het Britse Parlement. ©rv

8.082. Zoveel flessen champagne bestelde het Britse Lagerhuis, het House of Commons, in het vorige begrotingsjaar. Dat is zoveel als een stijging van 72 procent in vier jaar tijd. Of hoe de Britse besparingen niet van tel blijken voor de Britse volksvertegenwoordigers.

Hoewel heel het Verenigd Koninkrijk getroffen wordt door zware besparingen, blijft de champagne vlot stromen in Westminster, de zetel van het Britse parlement waar het Lagerhuis (House of Commons) en Hogerhuis (House of Lords) zetelen. De nieuwswebsite Huffington Post UK kon via een beroep op de wet op openbaarheid van bestuur de hand leggen op de champagnerekening van de parlementaire assemblee.

Daaruit blijkt dat sinds de huidige coalitie van conservatieven en sociaal-liberalen onder leiding van premier David Cameron aan de macht is, die rekening alleen maar is opgelopen. In 2010 bestelde de cateringdienst van het parlement 4.691 flessen Taittinger, Lenoble, Zonin prosecco en het eigen huismerk (jawel) 'House of Commons Champagne'. Het cijfer steeg daarna naar 5.832 in 2011, 6.600 in 2012 en 8.082 vorig jaar. Dat alles goed voor een totale kost van 275.221 pond (334.000 euro).

Een woordvoerder van het parlement verklaarde dat het hogere aantal flessen vooral te maken had met een stijging in het aantal recepties dat het parlement organiseert. "Die komen er in de plaats van dinner events en trekken meer volk, waardoor het alcoholverbruik hoger ligt. Daarom hebben de parlementaire diensten hun stocks moeten aanvullen."

Geen choco meer in Kamer
In ons land was er eind 2012 nog wrevel over de besparingen in de Kamer. Daar werd de verwarming lager gedraaid en werd de gratis soep en chocolademelk afgeschaft om de kosten te drukken. De boekhouding van het parlement leert dat de kosten voor het "verbruik in de koffiekamers" gedaald is van 200.000 euro in 2011 naar 164.000 euro in 2013. De kosten voor "recepties en diners" daalden van 130.000 naar 100.000.

De totale kost voor "verbruiksgoederen" daalde dan ook van 1.502.000 naar 1.079.000 euro, een daling van ruim 28 procent.