Mobiliteit

Experts: "Hou trucks weg van de schoolpoort"

Dodelijk ongeluk zoals dat in Brugge perfect vermijdbaar

2 De oversteekplaats voor de schoolpoort in Sint-Andries (Brugge), waar de zesjarige Yamen onder een vrachtwagen terechtkwam. ©Benny Proot

In Brugge werd gisterenavond een wake gehouden voor het zesjarige jongetje dat door een truck werd gegrepen voor de schoolpoort. Voor mobiliteitsexperts is het duidelijk: ongevallen zoals deze kunnen perfect vermeden worden. "Maar blijkbaar ontbreekt de politieke wil."

Het ongeval gebeurde ’s ochtends ter hoogte van een basisschool in de Brugse deelgemeente Sint-Andries. De zesjarige Yamen wilde met zijn fiets aan de hand oversteken op het zebrapad, toen hij werd gegrepen door een vrachtwagen. Zijn moeder, een alleenstaande Syrische vrouw met vijf kinderen die sinds oktober in ons land verblijft, zag het ongeval gebeuren.

Het tragische voorval doet de discussie over het verkeer rondom scholen opnieuw oplaaien. Dat vrachtverkeer in de meeste gemeenten nog steeds ongestoord rond scholen, speelpleinen of andere plaatsen waar kinderen komen, mag rondrijden, vinden mobiliteits­experts wraakroepend.

Boosdoener: rekeningrijden

“We wéten dat het geen goed idee is om grote vrachtwagens in de buurt te laten van kleine kinderen”, zegt expert Kris Peeters. “Toch blijven we dat doen. Terwijl het eenvoudig is: probeer die partijen zo ver mogelijk uit elkaar te houden. Scheid ze in tijd en ruimte. Zorg ervoor dat er vracht­wagens op de grotere wegen rijden, of ban het vrachtverkeer op bepaalde uren.”

Share

'Als minister Weyts morgen beslist om dit probleem aan te pakken, dan kunnen we binnen zes maanden een systeem daarvoor op poten zetten'

Verkeersdeskundige Johan De Mol (UGent)

Volgens Peeters heeft het rekeningrijden, dat sinds vorig jaar van kracht is, net voor gevaarlijkere situaties gezorgd. “Hier geldt dat rekeningrijden enkel op de grote wegen, waardoor vrachtwagenchauffeurs alternatieve routes zoeken door de binnensteden. Met alle gevolgen van dien. Het regent klachten en meldingen over extra vrachtverkeer in de centra, maar de enige reactie van de minister (van Mobiliteit Ben Weyts van N-VA, SV) is dat er een studie komt in Vlaams-Brabant om na te gaan hoe groot het probleem is en wat daar dan precies voor moet gebeuren. Zoiets snap ik niet.”

Lees ook: Waarom er geen toezicht was aan de schoolpoort

Verkeersbordendatabank

Ook verkeersdeskundige Johan De Mol (Universiteit Gent) vindt dat er geen excuses meer zijn voor dit soort ongelukken. “Als de bevoegde minister morgen beslist om dit probleem aan te pakken, dan kunnen we binnen zes maanden een systeem daarvoor op poten zetten. Het is een kwestie van politieke wil.”

De Mol heeft het over de zogenaamde verkeersbordendatabank die in 2010 werd gelanceerd. “Aan de hand van die databank kun je perfect in kaart brengen waar vrachtverkeer wél en niet mag komen. Wij hebben een model ontwikkeld waarbij dat automatisch kan.”

Het rouwregister van de omgekomen kleuter Yamen. ©ID/ photo agency

Dan zou je routes kunnen uittekenen waarop we vrachtwagens bepaalde zones laten vermijden, of waarop we hen op bepaalde tijdstippen omleiden.” Die routes zouden zelfs meteen gelinkt kunnen worden aan een navigatiesysteem, benadrukt De Mol. “Met camera’s kun je dat perfect controleren.”

Share

'Aan de hand van de verkeersbordendatabank kun je perfect in kaart brengen waar vrachtverkeer wél en niet mag komen. Alleen moet ze dringend worden geüpdatet'

Verkeersdeskundige Johan De Mol (UGent)

Het enige probleem is dat die verkeers­bordendatabank niet meer deftig geüpdatet is sinds 2010. De gemeenten zijn daar zelf verantwoordelijk voor en niet iedereen doet het. “De minister zou dat moeten afdwingen”, vindt De Mol. “Die databank heeft 20 miljoen euro gekost en ze rendeert niet. Terwijl wij daar ongelooflijk veel mogelijkheden in zien.”

Bij de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) is er minder animo voor een rigoureus kindvriendelijk mobiliteits­beleid. Volgens hen is dat in de praktijk zeer moeilijk uitvoerbaar. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) was gisteren niet bereikbaar voor commentaar.

zine