Binnenland

Brits blad stuurde Dutroux-dossier naar Danneels

Godfried Danneels, bij zijn aankomst voor ondervraging als getuige gisteren. ©null

Tijdens de huiszoekingen bij het aartsbisdom werden ook foto's gevonden van de autopsie van Julie en Mélissa. Kardinaal Danneels kreeg ze in 2004 toegestuurd door de makers van een Brits satirisch blad The Sprout.

Het maandblad hoopte een reactie te bekomen op hun stelling dat Danneels en elf andere Belgische notabelen de meisjes zouden hebben vermoord.

Bij de start van het assisenproces tegen Dutroux, begin 2004, hadden drie dvd's met daarop het integrale strafdossier tegen Dutroux en co. hun weg vonden naar Belgische gerechtsjournalisten. In april van dat jaar kregen de makers van het Engelstalige The Sprout kopieën in handen. Het blad mikte vooral op de expatgemeenschap in Brussel en kon wel wat publiciteit gebruiken. Dus publiceerde het de autopsiefoto's als 'bewijs' bij een verzonnen verhaal als zouden Julie en Mélissa niet zijn gestorven in de gruwelkelder van Dutroux, maar tijdens de opnames van een snuffmovie die zou zijn bijgewoond door twaalf Belgische notabelen.

Volgens The Sprout, waarvan de volledige oplage overigens al na vijf uur door justitie in beslag werd genomen, ging het onder meer om de Molenbeekse burgemeester Philippe Moureaux en kardinaal Godfried Danneels.

De makers van het blad stuurden ook een aantal foto's naar het Vaticaan in de hoop daar een reactie te bekomen. Vanuit het Vaticaan werd het materiaal doorgestuurd naar het aartsbisdom in Mechelen, waar de stukken blijkbaar in de archieven verdwenen, tot ze door de Brusselse GDA werden ontdekt. (Douglas De Coninck)