Binnenland

Actievoerders Schone Kleren Campagne vallen flauw voor Brusselse H&M

©BELGA

Een 20-tal actievoerders is flauwgevallen voor de H&M-winkel in de Brusselse Nieuwstraat. De Schone Kleren Campagne wil op die manier aandacht vragen voor het massaal flauwvallen van werknemers in textielfabrieken van H&M, Zara, Gap en Levi Strauss in Cambodja.

Door uitputting en chronische ondervoeding vielen er, volgens de actievoerders, in 2011 al 2.400 werknemers in zwijm op het werk. Hun loon laat niet toe voldoende en gezond eten te kopen, luidt het. H&M, Zara, Gap en Levi Strauss & Co zijn de grootste opkopers van kleding in Cambodja.

"Bijgevolg moeten zij hun verantwoordelijkheid nemen en zich verbinden tot het betalen van een leefbaar loon", aldus Ben Vanpeperstraete, de coördinator van de Schone Kleren Campagne.

70 à 80 uur per week
Volgens de actievoerders werd het grootste deel van de kleding die in Belgische winkels hangt, niet "eerlijk" geproduceerd. De vrouwen die achter de naaimachines zitten, moeten wekelijks vaak 70 à 80 uur werken, maar verdienen te weinig om rond te komen. Het minimummaandloon in Cambodja is 46 euro, maar Vanpeperstraete stelt dat een leefbaar loon voor kledingarbeiders vier keer zo hoog zou moeten zijn.

Er vonden ook al acties plaats in andere steden - Bristol, Londen, Parijs, Kopenhagen en Warschau - om de problematiek onder de aandacht te brengen.